• Acke

Jordgubbar & 1,5 åring???

Hur är det med jordgubbar? Ska man undvika att ge detta till en 1,5 åring?

Vet att det kan vara allergi framkallande men trodde att det var främst under först aåret man skulle vara försiktig?

Sonen har inga tendenser till allergier eller är känsliga i övrigt?!

Någon som vet?

• Svar på tråden Jordgubbar & 1,5 åring???
  • Tess76

Jag har aldrig hört att man ska undvika det upp till en viss ålder?! Min ettåring har ätit ett par jordgubbar 2-3 gånger, men jag var försiktig första gången för att se så hon inte fick utslag eller annat. Men hon klarade det bra, och älskar jordgubbar när hon får det!

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Acke

Det är min uppfattning också, men idag hörde jag att en god vän med en dotter som är jämnårig med min son INTE får äta jordgubbar...Å då blev jag lite osäker.

Testar man och ser att det inte blir några reaktioner så borde det ju vara OK!

• Tess76

Ja, testa du med en eller två. Det finns ju faktiskt fruktpuréer som innehåller jordgubbar, och det har min dotter ätit sen hon var 6-8 månader.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • vilde

Det är nog ingen fara. MIn tjej har ätit dem sen ett års ålder och jag var lite orolig i början. HOn blev helt rödprickig när hon var 3v, eftersom jag ätit jordgubbar och ammade... så jag trodde att hon hade allergianlag. Men väntar fortfarande på reaktionen. Ät på!

• Lattjo

Vi gav Alex jordgubbar förra våren, innan hans ettårsdag. Vi började försiktigt med en och sen till sin födelsedag snodde han åt sig skålen och vägrade att släppa den *s* Jag har inte hört att det ska vara värre än andra bär.

• Snossan

Min son vräker i sig jordgubbar..har han gjort sedan han va 11-månader.
    Vi gav han några stycken för att vi skulle testa men han skrek som han aldrig gjorde så vi gav honom mer(ja faktiskt gav vi efter.. av ren chock) och det har gott bra men nu mera ransonerar vi lite för han kan sätta i sig en kartong själv om man inte stoppar honom.

Själv reagerade jag starkt på blåbär som liten ..blev som influensa med feber och kräkningar och kunde inte ens äta blåbärsglass tills vuxen ålder så visst ska man passa sig för för mycket bär av alla dess former i för stor mängd.

• Skärgårdstösen

Vi ger våran kille så gott som allt. Förutom jordgubbar som han får röda prickar av. Hoppas det går över. Det är ju sååå gott!!!

• Wkd chick

Min son fick smaka gubbe när han va 6 månader samam med vattenmelon å det va inga problem alls

Svar på tråden Jordgubbar & 1,5 åring???