• Bamse04

Någon som har lagat tänder med laser?

Hej alla

Ska till tandis nästa vecka för att laga en liten hål som hon säger,och det kommer hon att laga med laser.
    Hon säger att det är nästan smärtfritt och man behöver ingen bedövning.

Undrar om någon har lagat tänder med laser här?
    Hur gick det?
    Tack.

• Svar på tråden Någon som har lagat tänder med laser?
  • CeciliaBa

Nej, det har jag inte gjort men däremot varit på studiebesök på en klinik i småland som gör detta. Det är ju ganska ovanligt här i Sverige att man lagar på detta viset men vad jag har förstått så är det en väldigt intressant utveckling. Vore dock roligt att läsa lite studier... tala gärna om hur du tyckte det var!

• Bamse04

Hej
    Tack för din svar.

Min tandläkare säger att det är nästan smärtfritt men jag tror att jag måste ta lite bedövning bara för att känna mig lugn.
    Ska laga två mindre hål samtidigt.
    Tror att det blir skönt i alla fall att slippa höra och känna
    när de borrar.

Har goglat lite på nätet men hittar inte så mycket info.

Jo,jag ska berätta hur det gick.
    Har tid nästa onsdag sent på EM.

• Tate

Det känns ingenting! Jätteskönt att slippa bedövningen, den gör ju ont! Så ta för all del ingen bedövning!

• Bamse04

Jag tror inte att det kostar något extra,har inte frågat dock.
    Jag kommer att betala i alla fall ca. 610 kr per tand.

Tate:hade du stor hål eller liten,kändes det verkligen ingenting?
    Hur lång tid tar det jämfört med gamla systemet?

Jag kan kanske börja utan bedövning och testa,jag har inga problem med bedövningen annars men däremot borren kommer jag att slippa i resten av mitt liv hoppas jag.

• CeciliaBa

Vad jag förstått så behöver de flesta ingen bedövning. Lasern verkar även bakteriedödande vilket är positivt. Den är inte dyrare än annan metod. Är det privat? Jag vet att en del Folktandvårdskliniker har fått "låna" en lasermaskin för att testa om detta är något de är intresserade utav. Många tycker det är underbart att slippa borrljudet. Du får dock ha på dig glasögon som skyddar dina ögon (samma för tdl).

• Bamse04

Jo,det är en privat tandläkarklinik.
    Tandläkaren säger själv att hon är mycket nöjd och hon har haft laser i ca. 8 mån. nu och alla är mycket nöjda som har lagat med den.

• Tate

Tja det var nog inte pyttehål i alla fall. Gick väldigt snabbt tyckte jag!

• Bamse04

Hej igen

Igår var jag hos tandis och det gick veldigt bra.
    Jag vågade inte laga utan bedövning i alla fall men det var riktigt skönt att slippa borren.

Det gick jättefort och som sagt jag är mycket nöjd med den nya tekninken,kommer aldrig mer att laga tänder med borr bortskämd.

Frågade också om det var verkligen smärtfritt och det var det men vissa kände ilningar och då sänker man styrka bara på lasern
    så ilar det mindre eller inte alls.

• CeciliaBa

Kul att det gick bra!! Jag tror att lasern kommer att komma mer och mer...

Svar på tråden Någon som har lagat tänder med laser?