• Anonym

Snälla behöver tröst, gäller oro för att mamma kan ha lungcancer..

Min mamma är inlagd för att bli tömd på vätska i lungan, och det lär dröja några dagar - en vecka innan de analyserat vätskan.

Hon och jag är lika oroliga, och mår verkligen skit.
    Till saken hör att mamma har haft bröstcancer som hon överlevt och för några år sedan blev hon friskförklarad.
    Oron är stor, och det behöver ju inte vara något allvarligt, men jag är livrädd, fullständigt livrädd.

Är det någon som har någon anhörig med lungcancer, eller som kanske jobbar med det som kan berätta sympton m.m? Jag blir även tacksam för om ni inte berättar några skräckhistorier då jag behöver pepping för att hålla huvudet ovanför vattenytan.

Tack för att jag fick skriva av mig!

• Svar på tråden Snälla behöver tröst, gäller oro för att mamma kan ha lungcancer..
  • Isabella

Min mormor har precis haft lungcancer. Symtom hade hon inga. Hon skulle till läkaren för sin hostning. Vet inte riktigt hela historien men hon bad själv om en röntgen o då upptäckte dem cancer i lungan. Hon opererades o det hela slutade lyckligt Frisk som en nötkärna är hon!

I de flesta fall går det riktigt bra om man upptäcker det i tidigt stadium.

Håller tummarna för din mamma! *kramar om*

• Anonym

Tack Isabella!

Behöver få höra allt uppmuntrande jag kan. Är helhispig! :(

• Love1

jo,...jag är undersköterska....

Jag har sett symtom som hosta, andfåddhet, yrsel, skrovel ljud i lungan, dålig aptit, smärtor i lunga...som ett tryck nästan, bleka m.m

Jag har jobbat/praktiserat på en lungcanser/kol avd.
    Hör gärna av dig när du vet mer hur det gått?
    Håller tummarna för dig gumman!
    ps, min svärmor fick lungcancer för ett år sedan med....
    men med henne är allt jobbigt, feldiagnostiserat, felbehandlat, och utan bot.
    Men vi hoppas änn....

• Anonym

Love1, vet du vad chansen är att det är ngt annat än cancer när man har vätska i lungan? Vätskan de fick ur var klar och fin, hoppas att det är ngt positivt ialla fall....

Behöver tröst!

• Puppy070

Min sambos mamma fick bröstcancer i våras i år och hon trodde att det var farligt eftersom dom sa att det var stor risk för det. Hon opererades 28/4 och fick sen strålning under sommaren... Cancern visade sig att den inte var farlig så hon anses nu som frisk... Så det finns hopp ändå... Det som din mamma har kan också vara kol... min pappa har det och han har tungt att andas, rosslar och blir väldigt dålig när han blir förkyld... Och det trodde vi var cancer, men det är inte samma sak... Går nog inte att bota, men det går att medicinera så att man kan vara hyfsad ett bra tag...

• Vicka

Hej TS. Jag förstår att du är orolig men det här behöver inte vara något farligt och om det skulle vara lungcancer så finns det ändå chans att hon kan bli frisk. Jag håller tummarna och hoppas med dig att vätskan inte innehåller tumörceller!

Angående chanserna för överlevnad och vid lungcancer så är det svårt att svara på eftersom det finns flera olika sorters lungcancer. De sätter sig på olika ställen i lungorna och är av olika typ. Det beror också mycket på hur tidigt man hittar det. Man kan också få lungtumörer som metastaser från andra cancersjukdomar. Precis som Love1 sa innan så är symtomen hosta, ev. blodblandade upphostningar, smärtor i bröstet, andfåddhet, trötthet.
    / Vicka (har jobbat som sjuksköterska)

• Anonym

TS här...

Kol är det inte, eftersom att hon aldrig har rökt...

Är ju orolig att detta är en eftersläng av den tidigare cancern..

Skiiiiiit också, vad jobbigt detta är! :(

• Mitzi

Hej! Usch vad jobbigt för er! Jag är sjuksköterska och jobbar inom onkologin. Tyvärr är vätska i lungan ett av symtomen på lungcancer, men det kan ju också komma av annat (infektion osv.). Som du vet så finns det ju jättebra mediciner nu för tiden och man kan ju även ta till kirurgi, så jag tycker att du inte ska tappa hoppet i första taget (OM det skulle visa sig vara det värsta). Sedan om det skulle vara metastaser från bröstcancern och de har fått botat den en gång så borde det vara lättare att hitta rätta medicinen (om jag inte minns fel, är ju på mammaledigt nu ).

Hoppas det ordnar sig till det bästa! Försök att tänka positivt och ta hand om dig och varandra!

Kram Magdalena

• Anonym

Tack för infon Mitzi...

Har ju hört ordet metastaser så många gånger, men aldrig riktigt brytt mig om att ta reda på vad det är exakt, har en förmåga att inte vilja prata om sådant som är jobbigt...
    Vill du förklara för lilla okunniga mig?

• Lucylin

Den enda erfarenhet jag har är min farmor som också hade bröstcancer. Några år senare hade hon svårt att andas, blev anfådd en längre tid och blev till sist intagen för vätska i lungan. Dessvärre var det lungcancer och min farmor finns inte längre med oss, men självklart behöver det inte sluta så för din mamma! Farmors hittades sent och det fanns inte mycket att göra.

*skickar många stödkramar*

Svar på tråden Snälla behöver tröst, gäller oro för att mamma kan ha lungcancer..