• Glass

frågor om bönor och sånt

Om man kokar och mixar lite olika bönor, kan man då steka det sedan som man gör med tex köttfärs? Blir det gott och hur blir konsestensen?

Om man vill göra biffar av något slag, hur bör man krydda det för att det ska bli gott och inte smaka bönor?

Har ni några andra tips på vad man kan göra med det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-21 22:25:06:
    Jag tar jättegärna emot en massa tips på lätt och god mat, men tänk på att jag är kass på att laga mat, så jag behöver tydliga instruktioner

• Svar på tråden frågor om bönor och sånt
  • Carre

Beror på vilka slags bönor det är. Om du vill steka dem blir de goda, du man använda potatismossare för att mossa några stycken och då blir det bättre konsistens..
    Annars kan du ha lite stekt fläsk i kokta bönor och då blir de en riktig god gryta.. glöm inte ha koriander i

• Glass

Just nu så hare jag kidney(?)bönor och kikärtor.
    Jag mosade sönder dem och försökte göra som med köttfärs, men det blev inget bra. En biff gjorde jag också, men den höll inte ihop så bra, fast den blev god.
    Koriander? Det har vi nog ingen hemma, men det ska jag köpa nästa gång jag handlar, skoj!

• LAA

Man kan behöva lite "klister" för att hålla ihop det. Ägg brukar funka bra, och/eller kikärtsmjöl.

• Glass

ägg ja det kan jag ta. Kikärtsmjöl har jag inte hemma, men fungerar det också?

Hur borde jag krydda det?

• Rigmor Mortis

Goda biffar får man om man mixar kokta bönor/linser och blandar i det i vegefärs (sån där färdig ur frysdisken). Dels är den färsen ruskigt god *tycka*, dels är den lite klibbig och fixar konsistensen på biffarna så de inte faller sönder när man steker
    Alla örtkryddor passar till bönor, tex Örtkryddor Provencale (frysta) blir jättegott. Jag brukar ha vitpeppar och salt också.

• vårsol

Så här gör jag kidneybönbiffar:

Mosa kidneybönor med händerna, ha i riven morot, ägg, ev hackad lök, örtsalt och lite skorpmjöl ifall konsistensen blir för lös. Stek, ät och njut

• MickelinaRäv

Kidneybönsburgare

30 st.

½ knippe persilja
    1 vitlöksklyfta
    1,6 kilo kokta kidneybönor
    8 msk b-jästflingor (gul påse på hälsokosten)
    7 dl havregryn
    ½ tsk salt
    ¼ tsk peppar
    2 msk sojasås
    buljongpulver för 1 liter vätska
    vetemjöl

Hacka persiljan och pressa vitlöken. Blanda ner alla ingredienser i en matberedare och mixa till en smet. Provsmaka och krydda eventuellt ytterligare. Forma till burgare. Om smeten är för fuktig, blanda i lite vetemjöl. Stek burgarna i olja tills de är bruna på båda sidorna. Servera i bröd och dressing, inlagd gurka och sallad.

• MickelinaRäv

Att mixa och steka som färs är nog ingen bra idé. Vill du ha färs ska du använda sojaprotein. Finns att köpa torkad i hälsokostaffärer, t ex Bonesto eller Veggie. Koka den kort och stek sen i kryddor.

• Glass

Oj så snälla ni är!
    En massa skoj tips på en gång
    Burgare låter lätt och smidigt, ska testa både receptet och era tips
    Den torkade färsen har jag testat innan och jag gillade den, men jag tänkte komma på en snålvariant

• MickelinaRäv

Färs som man köper på hälsokosten är ju superbillig oftast.

• Glass

Ja det kanske den är. Jag köpte ett par sojabiffar också och de var rätt dyra tyckte jag.
    Dessutom så vet jag inte hur man gör med dem, de fick en disksvampkonsistens

• MallaMojs

Tipsar hejvilt om FALAFEL...så gott, och lätt Å ja, ganska så nyttigt också!

Exempel på recept finns på www.ica.se Bara att söka på falafel Lycka till!

*soon to be sprayare*
  • MickelinaRäv

Sojafiléer ska man koka, skölja, pressa ut vattnet, marinera och steka eller grilla! Jag brukar ha nån rökig grillolja och steka och servera med typ klyftpotatis, sallad och nån god sås.

• MickelinaRäv

Jag vet inte vilja sojabiffar du köpt. Bonestos? De är rätt dyra ja. Se om du hittar Veggies från Hälsosport. De är mycket goda, lättlagade och billiga!

Svar på tråden frågor om bönor och sånt