• My 2

IVF med mikroinjektion - vilka är stegen?

Hej
    Vi står nu snart i kö för IVF med mikroinjektion och jag är nyfiken på vilka stegen är för denna behandling. Jag har förstått att det ingår nässpray, sprutor, äggplockning etc men i vilken ordning och hur lång tid tar varje steg? Någon som har lust att förklara?
    /my

• Svar på tråden IVF med mikroinjektion - vilka är stegen?
  • paddan

Så här var det för oss:
    Spray/nedreglering ca 3 veckor.
    Sprutor (puergon) 12 dagar med ett vul på dag 9. Halva dosen spray,
    Ägglossningsspruta och 2 dagar senare ÄP.
    2 dagar efter ÄP blev det ET.
    Vagiatorer 3 ggr/dag 20 dagar.
    Testdag 13/9....
    Vi har gjort IVF men det är samma procedur som vid microinjektion förutom att dom hjälper till med befruktningen..
    Lycka till!!!
    Kram

• Pixla

Hej!
    Vi ska oxå göra en ICSI (microinjektion, uttalas IXI). Proceduren för dig som patient är precis likadan som vid vanlig IVF. Först sprayar man nässpray för nedreglering. Ofta börjar man på dag 21 i menscykeln eller på dag 1. Man fortsätter med sprayen i ca 2-3 veckor och har mens under tiden. Man kollar nedregleringen mha VUL och blodprov. När du är nedreglerad så börjar du med sprutor som du själv sticker i magen. Under tiden fortsätter man att spraya, fast i mindre omfattning. Man fortsätter gå till gyn och kollar äggblåsorna. När de växt till sig ( efter ca 10-14 dagar) så tar man äggmognadssprutan och 2 dagar senare plockar man ut äggen.

Det är först här ICSI skiljer sig från vanlig IVF. När de plockat ut dina ägg och mannen lämnat spermaprov så befruktas äggen just genom att en spermie injiceras i varje ägg. Vid vanlig iVF sammanför man ägg och spermier i en skål och de får sköta sig själva. 2 dagar senare får du tillbaka ett ägg om något har delat sig fint. Vissa kliniker odlar äggen längre och då kan det ta lite längre tid innan du får tillbaks det.

Sen får du "ruva" på ditt lilla ägg i ca 2 veckor innan det är dags för test.

• My 2

Gud va snabba ni är!! Tack så mycket tjejer! Men vad gör man om man är spruträdd? Och är det många blodprov?
    /my

• annhan

Vilken bra info!
    Jag suger också åt mig - även om det inte är riktigt dags än för mig..

Tack tjejer!

• Pixla

Det beror på hur långt du kommit. Jag vet att jag fick lämna ett prov dag 21 i cykeln strax innan behandlingen, några månader innan alltså. Och sen har jag bara tagit ett blodprov igår när jag kollade nedregleringen. Hade jag inte varit nedreglerad så hade jag säkert tagit ett till några dagar senare.
    Nu ska juag ta ett nytt prov när jag sprutat i några dagar. Längre fram än så har jag ingen koll på, men vi får hoppas att man vänjer sig. Själv är jag fruktansvärt fjantig med nålar.

• My 2

Jag är extremt svårstucken, de brukar få ta bebisnålen och då glider de ändå undan och spricker sönder.... hua!
    /my

• Frugan

Du kan läsa i min dagbok om du vill. Vi har gjort vår första ICSI denna sommar - och jag testade positivt för en vecka sedan

Svar på tråden IVF med mikroinjektion - vilka är stegen?