• Sommarlycka

Hallonbladste - hur tillagar man det?

Har läst en del om Hallonbladste här inne på FL och beställde hem en påse från Brattbergs
    www.brattberg.com/product_info.php
    Nu kan jag inte hitta någonstans hur man tillagar det?
    Ska bladen koka med några minuter? Använder man tesil eller hur gör man? Någon klok som vet?

Sommarlycka (34+5)

• Svar på tråden Hallonbladste - hur tillagar man det?
  • Sommarlycka

glömde... hur mycket blad använder man till varje kopp?

• apeln

När jag kokar hallonbladste eller björkte brukar jag koka upp vattnet och lägga i bladen ca 2-5 min. Sen silar jag det då jag häller upp det i en mugg. Du får själv känna efter hur många blad du vill använda då olika personer gillar olika starkt te.

• Sommarlycka

Tack apeln!

Någon som gör på annat sätt? Mina blad är krossade, vet inte om det gör någon skillnad?!

• Skusan

När jag gör löste använder jag en sån där "boll" man har teet i... kokar up pvatten och sen häller det över bollen i en mugg och sen låter det dra ett par minuter.
    När jag gör mitt amningste så använder jag en tsk ungefär... Så börja med det och se vad du tycker .

• Sommarlycka

Tack för era tips!
    Anledingen till att jag vill ha ett så exakt svar som möjligt är ju att jag vill vara säker på att det har så stor effekt som möjligt. Jag dricker ju inte teet för att det är gott direkt (smakar mest hö, ungefär som amminingsteet Luzern)

• Skusan

Hittat på internet... Hoppas det kan vara till hjälp!!

Hallonbladste:
    skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar förlossningen. Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det kan orsaka missfall om man lätt får det, just pga. av att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten. I tredje trimestern är det som träning och uppbyggnad för förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare.
    2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar

• Evan83

tänkte bara höra m er.. beställde teet idag, men är i v37 (bf 7juni) antar attt det e lite sent men bättre sent än aldrig va? Lite nytta måste det väl ändå göra??! hoppas det iaf, eller så kan man ju alltid låtsas för att "lugna psyket" o tro att man gjort allt man kan! =)

• miss tail

Det finns i hälsokosten annars, fråga en välsorterad en, ska tydligen vara jättebra inför förlossningen
    Lycka till!

• Evan83

har kollat alla hälsokostaffärer (som jag känner till) i örebro men ingen hade! Varken "Life" eller "Exist" o va de nu heter..

• miss tail

Naturapoteket har, och om de inte har så har de möjlighet att beställa hem Finns två stycken i Örebro, lycka till!

Svar på tråden Hallonbladste - hur tillagar man det?