• Ammiz

Pass för att resa till Grekland?

Ska åka till Grekland i sommar, och måste då förnya mitt pass. Var inne på polisens hemsida, där det stod att det inte behövs pass utan räcker med ett nationellt id-kort för att resa till Grekland.

Stämmer detta? Någon som vet?

• Svar på tråden Pass för att resa till Grekland?
  • HumDis

Ja, ett så kallat nationellt ID-kort räcker. Men du måste gå till Passpolisen och göra ett. Kostar 400 kr. Jag har dock en vän som höll på att fastna i Spanien pga att hon endast hade med sig ett sådant, de hade inte sett ett svenskt nationellt id-kort förrut.

/ HumDis
  • Xerxez

Grekland är med i Schengen så egentligen behöver du inte pass.

Dock har jag haft kompisar som blivit stoppade vid gränsen och behövt tjata länge med tullen för att få komma in. Så jag tycker inte det är smart att lämna passet hemma. Det blir bara strul.

Skaffa pass med andra ord.

• SVejsan

Xerxez,

det som gäller är väl att man skall ha godkända identitetshandlingar inom Schengen-"området" och det är ett av polisen utfördat Nationellt ID-kort som uppfyller EU-regler eller ett pass...
    Tidigare var det bara pass som var godkänt som identitetshandlingar för svenskar utomlands...

• Poena

Vad är ett internationellt id? Räcker det att ha eu-symbolen på sitt körkort, dvs ett nyare körkort?

• SVejsan

Oj... Klipp in länken... i addresslisten.

Skillnaden mot andra ID-kort och Körkort att det finns info om svenskt medborgarskap på denna.

• Ammiz

Så det är alltså inget "vanligt" id-kort, utan någonting som man ändå måste gå till polisen för att skaffa?

Och även om man egentligen inte behöver pass, så är det bra att ha?

• Hadjelina

Jag hade nog valt att skaffa pass - priset är ju detsamma. Dessutom kanske du vill åka till nåt annat land sen där du behöver ett riktigt pass.

• SVejsan

Precis, Pass skulle jag skaffat först och främst...

Fördelen att ha båda är ju att ibland så behöver man visa pass eller idkort att nyttja tex kreditkort. Och passet vill man ju egentligen alltid förvara i hotellets kassaskåp för att förhindra stöld.

Har inte båda själv... Men ser en ev fördel att ha båda.

• Yrslan

Skaffa pass!!!! Om du vill vara på den säkra sidan....

Svar på tråden Pass för att resa till Grekland?