• Puss och Kram

Kombivagn vs Duovagn

Har kollat runt på olika barnvagnar och har insett att vi vill ha en vagn som kan användas en längre tid. Då verkar Duovagnen och kombivagnen vara ett bra alternativ.
    Men hur ska man tänka när man väljer. Det enda jag sett hittils är att Duovagnen har en hårdlift och Kombivagnen har en mjuklift. Något annat som skiljer?

Vilken är bättre än den andra och varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-16 09:55:42:
    Är det någon speciell prisskillnad mellan de olika modellerna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-16 09:55:46:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-16 09:55:50:

• Svar på tråden Kombivagn vs Duovagn
  • Milimani

Kombivagnen kan också ha en hårdlift. Vi har en briokombi med hårdlift som vi är helnöjda med. Duon har ju två insatser, en liggdel och en sittdel, medan kombin har en sittdel som du sätter hårdliften i så att det blir en liggdel. Vi valde en kombi av den anledningen att vi inte vill ha två insatser. Vi bor trångt så det är lättare att förvara "allt i ett". En del tycker att kombin är lite tung och det kan den vara om man ska lyfta den in och ut ur bilen mycket. Det ska inte vi eftersom vi inte har bil!

• Yinsan

Duons liggdel blir aningens större eftersom den inte måste passas in i någon sittdel. Beror ju på hur länge man ska använda liggdelen och hur stor bebisen blir snabbt. Vår lillkille hade hårdliften till halvåret, då kombins...

• sara1981

I en duovagn har man väl oftast ingen lift?
    Eller är det jag som har fått allt om bakfoten?

Vi kommer att få bebisen i oktober så vi tyckte att det var bra med lite extra plats i liggdelen så vi kommer att köpa en duo.. Där är också liggdelen lite högre vilket är bra för mig som har ryggproblem!

• Puss och Kram

Jag kanske har blandat ihop liggdelen med den hårda liften... jag är ingen expert, därför jag frågar.

Någon fler?

• Missy Cat

Jag slår ett slag för en kombivagn!
    Mycket nättare, smidigare och lättare.

Sedan kan man ju välja om man vill ha en hård- eller mjuklift!

Vi har en Knorr Nizza kombi.
    Ännu inte använd men den har fått bra kritik!
    Vunnit pris på Råd och Rön för bästa vagn 2005 med

Har den i mitt galleri.
    Köpt på www.kopbarnvagn.se (men nu har de nya 2006:orna där)

• Missy Cat

Kombivagnarena är dessutom billigare..
    Såg att du frågade efter det med

• Plumpan

En duovagnhar separat sitt/liggdel....allså när dom vuxit ur liggdelen så byter man till en sittdel...
    Tycker själv att det finns mer plats för ett höst/vinterbarn som har mer kläder+ ev. åkpåse i en duovagn än i en kombivagn men åsikterna varierar har jag sett...
    Jag har köpt en duovagn iaf, ska ha barn i oktober...

• Puss och Kram

Plumpan, det var en smart aspekt att tänka på, när får man barnet och hur mycket ska i vagnen tillsamman med det. Vi ska ju ha en januaribebis, det är en sak jag ska tänka på innan vi bestämmer oss...

• Milimani

En vännina till mig har en emmaljunga combi med mjuklift i. Mjukliften har ju ännu mindre plast för åkpåse mm men ändå har hon inte haft några som helst problem trots att hennes barn föddes i januari och det var 10 minus här hela mars nästan!

• Haley

Puss och kram:

Det du ska utgå ifrån är vilka förutsättningar ni har. Bor ni i lägenhet så är Kombi bättre. Då lyfter du ut bebisen i liften och bär upp. Med en Duo får du ta upp bebisen i famnen.

Har ni stor eller liten bil? En kombi tar mindre plats. Har ni en kombibil så funkar det med Duo, annars får ni kolla måtten.

• norgesessan

vi har en brionova, en sittvagn med hårdlift (bara for att forvirra dig mer) vi hadde liggvagn till ettan, den tyckte jag bare tog upp plats....hårdliften kan man platta när man inte använder den...hårdliften hann användas till det inte behövdes mer, vår är född i september...åkpåse hadde plats i den hela tiden...

Svar på tråden Kombivagn vs Duovagn