• true love

Opastöriserad juice OK? (Tropicana etc)

En kompis sa till mig att gravida inte bör dricka Tropicana etc, pga att den juicen inte är pastöriserad. Jag blev jätteförvånad för jag har hela tiden trott att det bara var opastöriserad mjölk man skulle undvika. Vad tror ni andra, visst borde det väl vara OK att fortsätta dricka Tropicana? Jag menar, annars skulle det väl vara farligt att äta färska apelsiner också...

• Svar på tråden Opastöriserad juice OK? (Tropicana etc)
  • Nea 85

Jag ska inte säga att jag vet att det är ok...

Men jag har VÄLDIGT svårt att täkna mig att det inte skulle vara ok!
    Kände mig mycket väl "påläst" under min förra graviditet, och jag har ALDRIG hört att Tropicana-Juice inte skulle vara ok!

• cissi24

Tror också att det är okej att dricka det. Fast det är ju alltid bättre att ta en frukt istället.

• true love

Tack för era svar. Jag tror inte heller att det är någon fara.

• YokohamaNr2

Förlåt om jag e lite trög här men är inte "inte pastöriserad" och opastöriserad (som det står i orgnial inlägget) samma sak?

• true love

Yokohama: Jo, det är samma sak. Jag kanske var lite otydlig med vad jag menade.

• Bibbif

Är bara opastöriserade mjölkprodukter man ska undvika. Man pastöriserar juicen för att få längre hållbarhet men opastöriserad juice är nyttigare rent vitaminmässigt men håller sig väldigt kort tid.

• lata kocken Johanna

Som bibbi skriver så är det bara opastöriserade mjölkprodukter som man bör undvika

och TS - du resonerar helt rätt när du funderar på opastöriserade apelsiner

juicen är ju inte ngn skillnad på om den kommer opastöriserad ur ett paket eller ur apelsinen

det är bara en hållbarhetsgrej det där med pastörisering på juice

Svar på tråden Opastöriserad juice OK? (Tropicana etc)