• Mamma Mio

Elsa Beslkov tallrikar från Rätt start", fler missnöjda eller bara jag?

Korrespondens med säljkontoret på Rätt start.

-----Ursprungligt meddelande-----
    Från: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Skickat: den 14 maj 2006 18:42
    Till: sales@rattstart.se
    Ämne: Melamintallrikarna

Hej,
    När min tjej döptes i september 2004 fick hon två vackra set med tallrikar och muggar, ett med ?Tomtebobarnen? och ett med ?mors lilla Olle?.

Nu fyller hon snart två, och ingen av de djupa tallrikarna är hela.
    Jag ifrågasätter kvalitén på dessa tallrikar. Jag använder även melamintallrikar från min egen barndom, och de har gått i golvet mååååånga gånger, både nu och då, men kanterna har hållit fint ändå.

Men Mimmi har tappat båda i golvet, och båda har gått sönder i kanterna. De verkar vara lika ömtåliga som porslin. Märkligt tycker jag.
    Besvikelsen är stor över att dessa doppresenter nu måste kasseras.

Med vänlig hälsning
    Mammamio
    adressxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej Camilla,

Vi har väldigt lite problem med tallrikar som går sönder så du måste ha haft otur. Tallrikarna är normalt sett inte särkilt ömtåliga enligt min erfarenhet.

Etersom våra produkter används ganska omilt så lämnar vi hur som helst ett års garanti i de fall de skulle råka gå sönder. Denna garanti täcker i stort sett all slags behandling.

Dina tallrikar är dock dessvärre för gamla för att kunna täckas av garantin.

Med vänlig hälsning,

Hans Malmaeus
    -----------------------

Rätt Start AB
    Box 1402
    S-183 14 TÄBY, SWEDEN

Då vill jag passa på att påpeka att den första tallriken gick sönder inom garantin, men när jag talade med Bonti i Malmö, var de inte intresserade att ersätta, och nu när den andra också gick sönder blev jag irriterad.

Ni kanske ska informera återförsäljarna om er ettårsgaranti då.

Med vänlig hälsning

Camilla

• Svar på tråden Elsa Beslkov tallrikar från Rätt start", fler missnöjda eller bara jag?
  • Mamma Mio

Jag hoppas på fler med dessa tallrikar...eller äger bara jag dem?

• ariel77

Jag har servisen med tomtebobarnen o den har hållt jättebra o då har jag ändå använt den i micro trots att man inte ska det. du kanske har fått som de säger..ett måndagsexemplar. tråkigt att de inte ersätter den.

• Mamma Mio

Ja det gjorde jag med, men när båda gått i golvet, och trasats i kanterna blev jag putt.....

Får väl hoppas dina håller

• menta

Vi har servisen med putte i blåbärsskogen den är nu 4 år gammal och andra barnet som använder den nu. Inte en skråma på den , den har hållit jättebra och jag har oxå använt dem i mikron fast man inte ska det. Vi är supernöjda

• halstabletten

TS: Jag hittade detta på nätet till svar på en mans fråga om glasögon, men mig veterligen är detta rätt allmängiltigt:

Konsumentköplagens regler ändrades den 1 april förra året. Varor inköpta efter detta datum omfattas av de nya reglerna med tre års reklamationsrätt. Eftersom din glasögon var inköpta före detta datum hade du den gamla tidsfristen två år på dig att reklamera.
    Vad gäller eventuella garantier är de alltid frivilliga för säljaren och kan vara av olika längd. Garanti ger i allmänhet ett bättre skydd än konsumentköplagens regler eftersom bevisbördan för vem som orsakat felet ligger hos säljaren om han ger en garanti.

• Mamma Mio

Tack för svaren, då har jag fått två måndagsex.

• invo

Jag håller på att bli tokig på plastringen!! Omöjligt att få fast den i botten på tallriken - en av orsakerna till att jag köpte den var ju för att den skulle kunna sättas fast i bordet.

Mamma mio: Dålig service fr företaget!! Det är väl bara att byta ut tallrikarna, företag brukr vara angelägna om sitt rykte...

• Mamma Mio

invo, precis vad jag tänkte...ska länka till denna sida i ett mail nu till företaget...mest så att man ser att vi köpare kommunicerar med varandra..........

• Mamma Mio

Hej Camilla,

Tack för din info. Jag tycker det är utmärkt att man som konsument har möjlighet att diskutera runt den här typen av frågor på nätet och jag tar gärna del av informationen som kommer fram. Är en Rätt Start produkt undermålig vill vi veta det och åtgärda problemet. Jag tror dock inte att det gäller Elsa Beskow tallrikarna.

För övrigt är skälet till att vi tvingats bli mer restriktiva med att ersätta reklamationer via telefon och nätet är att en Mamma för ca ett år sedan la ut information på en föräldrachatt om att ?Säg till Rätt Start att du fått en vara i present och att den gått sönder så skickar de en helt ny gratis? vilket ledde till problem för oss.

Jag tror inte detta berör dig och absoluta flertalet föräldrar är självklart ärliga men vi har dessvärre pga. ett fåtal som missbrukat förtroendet tvingats inta en konsekvent policy när det gäller ett års gränsen för våra garantiåtaganden och hänvisa alla reklamationer till våra återförsäljare mot retur av varan och uppvisande av kvitto.

Jag hoppas att du och andra föräldrar har förståelse för detta.

Hälsningar,

Hans

Hans Malmaeus

-----------------------

Rätt Start AB

Box 1402

S-183 14 TÄBY, SWEDEN

• Pippilångstrump

Om jag vore som du skulle jag gå tillbaka till en butik som säljer dem och säga att den gick sönder och det är en reklamation och så kommer de säkert att ge dig en ny, det är de som ska bevisa att varan är köpt innom 1 år och du behöver inte visa kvitto, så säger lagen.

Att de inte kan byta din tallrik bara för att det innan har hänt att folk har missbrukat det låter ju helr sjukt, de kan ju be dig skicka in dem så skickar de tillbaka tillsammans med portot du har lagt ut.

• erical

Min tjej tappade pipmuggen i golvet och den sprack ! Så bra var den!

• nygift

Fanstastiskt fina tallrikar och muggar MEN varför kan man inte köra dem i micron? I dagens samhälle har väl de flesta micro och jag lägger ju inte upp på en tallrik för att sedan föra över på den gulliga lilla "putte i blåbärsskogen". Den djupa tallriken fick jag slänga på grund av att den sprack i botten (körde den i micron fast det stod att den inte var säker för det... korkat kan tyckas men ganska meningslös om man inte kan använda den i ett modernt hushåll). Den flata använder jag bara då maten kommer direkt från grytorna, vilket den oftast gör men ändå. Korkat att använda ett sådant material!

• marvi

Vi har en sådan servis och pipmuggen gick sönder nästan direkt, plastlocket passade inte efter att muggen diskats i maskin. Tänkte först reklamera den, men det var en present och innan jag hann få tag i kvittot hade mannen slängt den trasiga muggen.

Jag tror det är vanligt att man inte orkar reklamera den här sortens produkter, speciellt om man fått dem i present.

• halstabletten

Jag vill iaf säga tack till er som tog upp det här på FL, jag har tyckt att servisen varit fin men ska absolut se mig om efter något annat när det blir dags att inhandla sådant.

• delphy

Jag köpte "Putte i Blåbärsskogen" i doppresent till min brorson för ett år sedan. Idag är örat till pipmuggen trasig efter ett fall i golvet.
    Min lilla Julia fick två serviser ur samma serie, när hon döptes för tre månader sedan, så än så länge är de hela.

Även vi kör dem i micron utan problem och vi har en teori till varför de märks med att de inte tål det. Tallrikarna blir så förbaskat varma efter bara en liten stund och det är väl ingen hit varken för barnen eller för oss vuxna. Men de tål ju det.

• Mamma Mio

Läste om POP tråden...undrar vad kundservice skriver....titta här på mina svar-

• Shedevil

Vi har en trasig tallrik här hemma. Den djupa varianten, flisa har gått på kanten...

• Mamma Mio

Shedevil..samma här...men BÅDA mina djupa är flisiga i kanterna.....kan inte tro att det är så hima bra kvalité då....

Svar på tråden Elsa Beslkov tallrikar från Rätt start", fler missnöjda eller bara jag?