• Kamilla

Välling... vad är det egentligen och varför ger man det?

Jag är nog helt puckad för jag vet inte ens vad välling innehåller... är det typ gröt fast i flytande form typ?

Varför ska man ge vällng för?

Jag helammar och tänkt göra det ett tag till. Dottern är nu fyra månader. Smakisar blir det så småningom och gröt också. Men varför skulle jag börja ge välling för?

Varför är det så bra? Ger man det istället för att amma? Vill ju gärna delamma läääänge till (om det går).

Så.... för- och nackdelar (om det finns) med välling vill jag höra.

Vet att man inte ska ge välling innan 6 månader men är bara nyfiken på detta. Det är så många som tror att vi ger dottern välling och jag visste inte ens att sånt var nödvändigt.

• Svar på tråden Välling... vad är det egentligen och varför ger man det?
  • ladyhawk

Min fullkornsvälling (vuxenvarianten) innehåller följande: skummjölkspulver, grahamsmjöl, havremjöl, rågmjöl, olja, vetemjöl, salt, mineraler, vitaminer. Blandas med vatten och värmer.

Det är lättsmält, finfint för magen och lugnande till kvällen. Sover kanon efter det. Skön start på morgonen också.

Mina vänner förfasar sig över att jag äter/dricker välling. Fast jag äter ur mugg istället för nappflaska

Varför ger man det till barn, tja, har jag aldrig tänkt på. Men det är ju innehållsrikt och en lätt övergång från bröstmjölken, eftersom det är flytande och kan ätas ur flaska. De somnar gott också, efter att ha ätit varm välling, precis som vuxna.

• Mathildas mamma

Har pratat om detta med välling med vår "bvc-tant". Jag kommer nämligen från Finland och där vet man knappt vad välling är för något så jag undrade om det är något man måste ge till sin bebis. Svaret jag fick var att om Mathilda gillar gröt så går det lika bra att ge henne det (hon älskar gröt!). Fördelen med välling är att det är väldigt enkelt att ge i och med att man slipper mata. Men jag vill att min dotter ska lära sig att äta riktig mat och inte bara en massa gröt och välling så vi försöker klara oss utan. Och hon sover hela nätterna också (än så länge!) så jag vill inte heller lära henne att äta på nätterna. Men alla barn är ju olika så man får göra som känns bäst för en själv!

Vet inte riktigt vad välling innehåller men näringsvärdet ska vara det samma som i gröt, man kan alltså ge det man trivs bäst med eller både och, t.ex. gröt på morgonen och välling på kvällen. Gröt kan man börja ge vid 4-månader, välling från 6 månader.

Fortsätt amma du så länge det känns bra och dottern växer som hon ska!

Lycka till i matdjungeln! /Mari

• Kamilla

Finns det vuxenvälling också??
    Ja, där ser man!

Låter bra att man sover bra av det, skulle ju behöva sova lite bättre på nätterna. Fast i så fall är det dottern som får äta vällingen. *hehe*

Tack för ditt svar!

Fler?

• Marlene

Om du vill fortsätta amma så finns ingen anledning att ge välling, då kan man hellre ge gröt för välling (i flaska) kan konkurrera ut amningen. Min son är snart 1,5 år och enda gångerna han har fått välling är när jag har jobbat kväll och det är bara för att det är bästa sättet för pappa att söva på kvällen. Annars ammar vi på för fullt ;)
    Man kan lätt tro att man MÅSTE ge välling till barnen men det måste man inte alls ;)

• Kamilla

Tack Mari för ditt svar också!

Jag är också från Finland (mina föräldrar är) kanske därför jag inte har koll på detta.
    Minns inte att jag nånsin ätit välling när jag var liten.

• Kamilla

Tack Marlene! Jag lär fortsätta med amningen så länge dottern verkar intresserad av det. Vill INTe att det konkurreras ut av något. Blir nog gröt här då...

• Mathildas mamma

Glömde skriva att Mathilda äter en portion gröt vid 8-tiden på kvällen och sover gott till 8 på morgonen så mätt blir hon på den kan jag lova!

• kixan

Välling är samma som gröt ja, det är ju bra att ge om man redan ger flaska och vill byta ut ersättningen, eller om man inte vill amma längre, men trivs man med att amma så är det bättre att fortsätta med det, nyttigare, smidigare, billigare och alltid tillgängligt.
    Börjar man med välling är det rätt stor risk att amningen blir utkonkurrerad, så det är ju ganska onödigt att riskera det om man trivs med att amma och kan tänka sig att fortsätta länge.
    Ger man välling är det inte säkert att dom sover bättre på nätterna heller, har man otur kan det bli så att vällingen konkurrerar ut bröstet så barnet inte längre vill ammas, men fortfarande äta på nätterna och då måste man ju böka runt med flaskor med välling mitt i natten, det är nog inte så himla kul.
    Det är lite "vällinghysteri" i Sverige nästan, ger man inte välling blir alla väldigt fundersamma och undrar vad ungen lever på nästan...
    Och så får man höra kommentarer som att välling skulle vara bättre och mer näringsrik och att mjölken blir "blaskig" när barnet är äldre, men det är bara bullshit.
    Fortsätt amma så länge du trivs och skippa vällingen, det finns annat att ge sitt barn.

• niiina

tja, välling är enligt mig riktigt överreklamerat. Vi Svenskar är riktigt vällingfanatiska av nån anledning. Inte är det nåt speciellt nyttigt heller. Varken vetemjöl, rapsolja eller skummjölk är så särskillt bra för små barn men visst de tycker ju om att snutta på flaskan. Det är helt klart bättre med bröstmjölk, så amma du så länge du kan. Själv gör jag egen välling nu när sonen ska sova. Gör den på olika mjölsorter som rismjöl och majsmjöl kokat med rismjölk eller havremjölk och lite grand av flytande vitaminer (mivitotal från hälsokosten) Sonen älskar det.

• Kamilla

Tack!

Då var det som jag trodde då: att alla inte ger välling. Får se hur vi gör men ska nog skippa det. Ammar hellre på nätterna än står och fixar till vällingflaska. Enda fördelen skulle i så fall vara att sambon kunde ta någon natt. Men jag hinner nog sova resten av livet. ;)

• Lillstrumpa

Tack för att du ställde frågan!

Har också funderat på detta, alla pratar om att man ska ge välling, men aldrig om varför, som en självklarhet. Jag har aldrig funderat på att ge Alvin välling ens (tja, inte än såklart, han är ju bar 2 mån, men inte senare heller) Jag och mina 3 syskon har aldrig fått välling och detär väl därför som jag ser det som något väldigt konstigt, att folk ser det som så självklart alltså. Det måste väl ändå vara bättre med gröt, att äta kanske t.o.m. tillsammans med familjen och kunna sitta och äta med sked, som "vanligt folk" *s*. Nja... Alvin kommer nog inte heller att få välling, låter inte gott tycker jag, godare med banangröt

• LottaRos

Sen så finns det ju dom av oss som inte kan amma o då är vällingen ju istället för ersättningen... de äter ju gröt o mat hela dagarna så nån gång får de väl ha nåt flytande...

• höst

Jag äter själv fullkornsvälling för vuxna, det är skillnad på barn och vuxenvarianterna. Det är värmande och lenande i magen.

Själv har jag haft problem med att "orka" äta på morgonen eftersom jag är väldigt morgontrött, vällingen går lätt att fixa i micron och ännu fortare att hälla i sig är själv ingen grötfantast.

• Kamilla

LottaRos: Jo, självklart!
    Och om min dotter skulle vilja sluta amma så får jag ju tänka om. Alla kan inte amma så det blir en annan situation. Då låter det vettigt med välling istället för ersättning.
    Skönt att kuna ställa sina frågor här! Tack snälla ni för svaren!

• Emma m Theodor

Jag tycker välling är bra när Theodor är för trött för att orka äta- men framförallt när han är sjuk. Då funkar det alltid med välling i flaskan. Han får välling morgon och kväll- och en gång under natten. Vi ska dra ner på det- men nu är dum period då han just börjat på dagis i knappt får i sig något där. Han är superhungrig när han kommer hem

Svar på tråden Välling... vad är det egentligen och varför ger man det?