Hudterapeututbildning?
Funderar på att utbilda mig till hudterapeut...
Någon här inne som gjort det? För och nackdelar med yrket. Tips och funderingar önskas.
Samt vilken skola skulle ni rekommendera i Stockholmstrakten?
Funderar på att utbilda mig till hudterapeut...
Någon här inne som gjort det? För och nackdelar med yrket. Tips och funderingar önskas.
Samt vilken skola skulle ni rekommendera i Stockholmstrakten?
skulle också vilja veta
Någon med utbildning eller erfarenhet här inne?
gildaskolan skall vara bra. dem har en hemsida som man kan gå in och läsa om utb.på
Jag har jobbat ett kort tag som hudterapeut. Håller dock på att skola om mig det inte passade mig riktigt. Jag gick på St Eriks hudvårdsutbildning som var bra och är csn berättigad. De andra utbildnigana är nog också bra, men de kostar ju pengar eftersom att de är privata. En hudterapeut utbildning skall vara godkänd av SHR (Sveriges Hudterapeuters Riksorganistation)Det är ett kvitto på att utbildningen är bra.
Vad är bra och dåligt då?
Man jobbar med människor vilket är roligt om man är en social person. Det kan vara lite jobbigt ibland eftersom man aldrig kan "gömma" sig. Det är inte alla dagar man känner för att prata och vara trevlig. Man är ju uppbokad med kunder hela dagen (oftast om det går bra för salongen eller spat) Det innebär som jag tyckte var en stor nackdel att man inte kan styra sin dag så mycket själv. Positvt är ju dock att man lär sig mycket om människor och sig sjäjv genom att möta många människor. Jobbar man på salong får man ofta stamkunder och det är trevlig.
Själva utbildningen är jätterolig. Har kvar många vänner därifrån.
Lönen är usel. Tror att ingångslönen ligger runt 13000-14000.
Kan vara lite obekväma arbetstider dvs kvällar och helger. Kunder vill ju komma när de är lediga. Kan också vara svårt att få en heltidsanställning. Många salonger är ju små företag som inte har råd att anställa en heltidare och jag vet en del större företag som SPA anläggningar bara anställer deltidare.
Det är ett positivt yrke då man gör folk glada genom att pyssla om dem. Kan dock kännas lite ytligt ibland när folk tjatar om sina rynkor och så.
Även om det verkar vara världens lugnaste miljö så var många dagar stressiga. Det gällde att efter behandlingen (som absolut inte fick dra ut på tiden) få ut kunden snabbt och sälja produkter till henne och snabbt få in nästa kund som stod och väntade.
en stor del av jobbet innebär att sälja produkter då den är en stor inkomstkälla för många salonger. bra om man gillar att sälja. det gäller förståss att sälja in behandlingar också.
Jag är en avhoppare och har kanske en mer negativ bild än andra hudterapeuter som fortfarande jobbar. Det finns ju en anledning till att jag böt bana.
Vill man bli hudterapeut så ska man absolut utbilda sig till det. Det är ett roligt yrke, men jag tänkte inte över hur jag ville ha min vardag innan jag började läsa. När jag väl hade börjat jobba så gillade jag inte; lönen, att inte kunna styra min dag, långa arbetsdagar som ofta var stressiga.
Jag gillade; kundkontakt, dofterna, mina stamkunder, det var mycket roligt när kunder var tacksamma och nöjda,
Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Fråga gärna mer om du/ni vill.
Mvh J
Gå in på hudterapeuternas hemsida: www.hudterapeuterna.a.se, där finns lista över både privata samt statliga utbildningar till hudterapeut.