• Anonym (Jaja)

Svarta prickar

Speciellt när jag är ute kan jag få svarta prickar som liksom svävar framför det högra ögat...
    Hade havandeskapsförgiftning under senare delen av graviditeten men blev friskskriven innan vi åkte hem från bb eftersom mitt blodtryck var normalt igen.
    Vad kan det vara?

Det är inte som när man stirrar på en sak som återvisar sig när man blundar om ni förstår vad jag menar utan endast på ena ögat svävar det små svarta prickar

• Svar på tråden Svarta prickar
  • Lycka77

Troligtvis är det ngt som kallas för flugseende, man kan säga att det är skräp som flyter omkring i glaskroppen, man kan få det pga olika anledningar.
    Jag har haft välidgt mycket svarta prickar och slöjor i synfältet senaste tiden, fick nyligen reda på att min pappa har cancer, så för mig beror det nog på stress.

Man brukar säga att så länge fläckarna rör på sig är det inget att oroa sig för.

• Anonym (Jaja)

inget man bör vara jätteorolig kolla upp noggrannare då?

• Lycka77

Det är troligtvis inget farlig, så klart kan man aldrig säga aldig. Men som sagt: om fläckarna är flera och rör på sig är det oftast inget att oroa sig för, men om man har ngn enstaka fläck som finns hela tiden och inte flyttar på sig så kan det vara bra att kolla upp.

Men om du är orolig ring till en ögonläkare och hör efter!

• Anonym (Jaja)

nån mer som har en aning?

• Anonym

Hej!
    Exakt så har jag haft det några ggr..
    PÅ det högra ögat så flyter det runt svarta prickar..mest i ögonvrån..
    Jag har kollat trycket osv helt ok..men set kommer endast när jag har mkt att göra..riktigt läskigt..

• Anonym

Det är nog med största sannolikhet skräp i glaskroppen! Det brukar synas bättre mot ljus bakgrund och flyttar sig litegrann när man rör ögat lite fram och tillbaka.

Jag har en massa skräp som flyter omkring, ser ut som trådar, blir tydligen vanligare ju äkdre man blir men jag har haft så här sen tonåren.

Jag skulle inte söka läkare om jag inte hade ngt annat obehag - som dubbelseende, försämrad syn, smärta eller ljuskäsnlighet till exempel.

• Anonym (moni)

Troligen är det kalkavlagring som du har det är ofarligt. Prickarna brukar bli starkare i ljuset, t.ex. om du tittar mot solen eller mot starkt ljus.

• Meme

Jag kan få så precis innan jag ska få migrän. Antar att det inte är de men nu har jga sagt de iaf =)

Svar på tråden Svarta prickar