• sheeba

Detta med kortison och antibiotika under en grav.

Jag har fått bihålsinflammation och har fått antibiotika utskriven plus en medicin som ska göra att svullnaden på slemhinnorna går ner och  nässprey med kortison.

Jag har nästan precis ätit en kur antibiotika för en UVI och är orolig om man kan "äta" förmycket.
    Sedan så ville hon först inte skriva ut kortisonet eftersom jag var gravid, men eftersom jag har använt vanlig nässprey mer än 10 dagar så skrev hon ut det ändå.
    Jag tänkte ju såklart inte på dessa frågor när jag var där såklart.
    Men jag ska väl kunna äta detta utan att tänka på att skada barnet för annars hade hon väl inte skrivit ut det?

• Svar på tråden Detta med kortison och antibiotika under en grav.
  • Maggi74

Jag har under två omgångar ätit antibiotika (Flagyl) under min graviditet (ordinerad av MVC-läkare) och enligt honom så är den typen av antibiotika ofarlig för bebisen.

Han sa att det finns 4 kategorier av antibiotika: A, B, C och D.

A= Helt ofarlig för fostret

B= Ska vara helt ofarlig för fostret (tror man) då det aldrig framkommit några negativa resultat av behandlingen. Har kanske inte funnits ute på marknaden så länge så att man inte vet så mycket om den.....

C= Kan vara skadlig för fostret

D= Är farligt för fostret

Jag antar att läkaren som skrivit ut dessa mediciner till dig, har tagit i beräkning att du är gravid, så att han skriver ut RÄTT sort till dig.
    Det bästa är att du frågar honom/henne om du är osäker.

Lycka till!

• sheeba

Jo hon nämnde något om A på medicinerna. Så då borde det vara ok, men man känner sig ändå lite nervös.

• Maggi74

Ja, det är klart!
    Jag kan ärligt säga att för mig har det varit nervöst också, fastän läkaren säger att det är ofarligt.
    Första gången jag började ta dem var i v.8 och då utvecklas fostrets organ........du kan tro att jag var nojjig!

Men samtidigt så MÅSTE vi ju lita på vad våra läkare säger, de är ju proffesionella......eller hur?

• sheeba

Ja det förstår jag, nu i v 36 så är ju allt utvecklat och ska bara bli bättre ju. Men jag blir ju hispig av att ta några panodil

Jo man får väl lita på dem, de hade ju inte gett en annars som det hade varit fara för fostret. Finns ju de som verkligen få "tyngre" medicin under graviditetn.
    Nu vill jag bara bli frisk så jag är pigg om 4 v om den lill* vill komma då

• stellali

Du kan känna dig väldigt trygg när ett läkemedel har kategori A, dvs är godkänt att använda under graviditet. Då finns det stor dokumentation kring användning på gravida.

Att dr inte ville skriva ut en nasal steroid(Rhinocort Aqua tex) tyder mest på att den dr kanske inte var så uppdaterad. Rhinocort - som innehåller samma steroid/kortison som astmaläkemedlet Pulmicort - har haft A-kategorin ett tag. Men doktorerna och sköterskorna är ju bara människor, de är inte alltid så uppdaterade!(de borde dock kunna läsa sig till det om de känner sig osäkra, tex www.fass.se)

Hoppas att du blir frisk snart! Jag hade själv bihålsinflammation i januari. Försökte kurera mig själv med näsdroppar och annat, men det blev ju bara sämre och sämre. Till slut fick jag kåvepenin och även Rhinocort. Och då blev jag bättre på några dagar! Jätteskönt...

• stellali

Läste att du också hade haft UVI. När jag fick min antibiotikakur mot bihålsinflammation i januari, så hade jag samtidigt UVI och fick alltså två antibiotika-kurer samtidigt. Det går bra att tex stå på Kåvepenin och Furantindin på en gång, så det är ingen fara för dig heller(som har stått på antibiotika nyss).

Man kan vara lite extra känslig för bakterier under graviditeten. Jag åkte på allt på en gång och tydligen du också! Men sedan dess har jag varit frisk...peppar peppar! KRYA PÅ DIG

• sheeba

stellali> Tack för lyckönskningarna.

Idag var jag tvungen att ringa igen till VC medicinen verkar inte hjälpa,började med den i måndags hur långtid ska det ta?
    Det pulserar bakom ögat, är jätte trött ont i kinden och käken.
    Är så trött på detta nu. Känns inte alls som det håller på att vända. Såklart hade de bara en tid i dag kl 13. Men så ska jag på MVC kl 13.30. Kan inte avboka den tiden idag igen fick göra det förra gången.
    Dessutom behöver jag akupunkturen denna gång.
    Så är det inte bättre på måndag får jag ringa igen, Suck!

• Maggi74

Usch, din stackare!

Håller tummarna för att du snart känner dig bättre igen! Inte kul att gå runt med en massa besvär när man ska gå runt och njuta av sin bebbe i magen......

Ha det gott och KRYA PÅ DIG!

• stellali

Vad trist att du inte blivit bättre ännu. Hoppas du ändå kryar på dig snart!? Envisa bakterier...

Svar på tråden Detta med kortison och antibiotika under en grav.