Jag har ätit grön potatis!!!!!
Jag åt grön potatis ikväll...raggmunkar!!!! Åt inte mycket,, men nu är jag lite rädd.
Kan barnet ta skada?
Är i Vecka 28
Jag åt grön potatis ikväll...raggmunkar!!!! Åt inte mycket,, men nu är jag lite rädd.
Kan barnet ta skada?
Är i Vecka 28
grön som möglig eller grön som i omogen?
Hur som helst så är det inte faligt för bebisen...DU däremot kan ju må lite illa.
Fast grön potatis är ju inte omogen... http://www.wermfood.se/fragorsvar/index.html
Man skall undvika att äta grön potatis, men en gång är säkert ingen fara. Om du är orolig kan du kanske ta upp det med bm nästa gång du är där.
Har ingen aning, ring giftinformationen och fråga.
www.giftinformationscentralen.se/
Och så här står det på deras hemsida om just potatis:
Solanum tuberosum
De gröna växtdelarna innehåller solanin som har irriterande egenskaper.
Symtom: Magbesvär. Vid intag av stor mängd eventuellt även andra symtom.
Åtgärd: Om mer än 5 bär, groddar eller gröna växtdelar förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
Grön potatis är potatis som har fått solljus på sig, den kan vara giftig i större mängd men tror inte att du behöver vara rädd
Jag åt grön potatis, som fått för mycket ljus!
Åt en stor raggmunk,, det är ju sååå himla gott...
Men ni tror inte det ska vara nån fara?
Men Chantii, ring och fråga på Giftinformationen eller Sjukvårdsupplysningen.
Det är säkert ingen fara men hör med dem så slipper du oroa dig!
Peztis: får man inte äta groddar som gravid?
Ingen fara för barnet. Du blir illamående om du äter mycket, det är den enda.
PellePlutt81: det är ju frågan om groddar på en potatis, inte groddar av alfalfa, solrosor el liknande.
Jag vet inte, jag bara delgav den information jag hittade.
Pratade med en bonde för ett tag sedan om just gröna potatisar, Han sa att det är ingen fara om man får i sig en grön potatis, han sa om att åt man bara gröna potatisar i 20-30 år så är det riskabelt. Då kan man få problem, men han sa inte vad det var för problem. Så du behöver inte vara orolig.
peztis: missförstånd
Hehe!