• sicksack

Ni som arbetar på förskola: Hur gör ni med städning?

Hej!
    Vi har just haft APT och i år igen kom frågan om städning på gården upp. De som slutar sent känner att de får städa hela gården. Hur gör ni? Städar barnen? När städar ni? Hur gör ni inne med städningen? osv.

• Svar på tråden Ni som arbetar på förskola: Hur gör ni med städning?
  • JennyL25

Där jag har jobbat så hjälps alla till att städa innan de flesta av barnen och personal gått hem.
    trist att en får städa helt själv. Tar ju evigheter!!!!

Barnen hjälper till så gott de kan, brukar gå några rundot så hämtar de leksekarne

• memlan

Där jag har jobbat har vi gjort som JennyL25 skrev...

• Vem vet

Vi stänger 17.00 och ca 15.50 så städar vi tillsammans hela gården. Så det mesta är gjort när 16 personalen går hem. Sedan så hämtar vi frukt och samlar de sista barnen vid ett bord och äter frukt, pratar lite och sedan kan de leka lite till om de hinner.

• IsabelleSj

vi städar också innan de flesta av barnen gått hem. Vi hjälps åt så gott det går.

• Busan0

Strax innan 16.00 så hjälps de barn och vuxna som är kvar åt att städa. Sen får de sista barnen ha kvar några få saker att leka med som de tar ansvar för och plockar undan. Funkar jättebra!

• ariel77

16.00 verkar vara en magisk tid! *ler* där jag jobbar gör vi likadant!

• Mamma Björck

Vi städar hela gården gemensamt innan mellanmål vid 14,30. Sen är det olika hur mycket de hinner ta fram igen efter mellanmålet, vissa dagar nästan ingenting och andra dagar nästan allting!! Vi har oxå 16 tiden som ett magiskt städklockslag!
    Vi försöker även påminna barnen om att städa minst två eller tre saker innan de går hem.

• Guslageran

Jag hoppar runt på lite olika förskolor i Göteborg och det är många som har som "regel" att barnen ska städa 2-3 saker innan de går hem. Men på en del ställen så städar personalen allt innan den som är kvar näst sist går hem.

• Stiina

Vi stänger 18.00 och innan 16.00 personalen går hem så städar vi undan det mesta tillsammans.

• Skrattmås

Alla barn som går hem efter 15.30 städar ett nämnt antal saker när de blir hämtade.
    Om det är lite saker framme och många barn kvar kan man säga tre saker och är det mycket grejer och lite barn kan man säga tio.

Det går supersmidigt!

Har man cyklat så parkerar man dem framför förrådet så får vi vuxna ställa in dem vid passande tidpunkt.
    Att städa hela gården kl. 16 låter ju inte kul för de som går hem typ 17.. Som om de vuxna bara väntar på att bli av med dem.

Jag skulle bli jättesur om min dotter var på gården och allt var städat..

• Mangotjejen

Vi plockar undan alla saker tillsammans med barnen innan vi har mellis kl 14.30 eftersom så många går hem vid 15.. vi säger hur många saker man ska städa och så får dom göra de.. när dom e färdiga så kjommer dom och tar mellis om vi ska va ute till stängning så kan vi ta fram "lite" saker igen och då får de som är kvar sist städa dem=) Oftast e de bara en boll eller nåt dom vill ha då..

Svar på tråden Ni som arbetar på förskola: Hur gör ni med städning?