• ikeafreak

Måla på tretex?

Vi ska renovera på övervåningen av ett gammalt hus där det sitter tretex-skivor på väggarna med gammal tapet som lossnat på flera ställen. Vi hade tänkt måla väggen och jag undrar då hur det blir bäst att göra? Någon som vet? Någon som målat på tretex förut?
    Sliter vi bort tapeten så följer mycket av tretexen med så då blir det mycket spackeljobb för att få ett bra underlag.

• Svar på tråden Måla på tretex?
  • Thursday

Inte för att jag är någon toppexpert men när vi började slita och dra i saker i vårt vardagsrum så upptäckte vi att den skruttiga strukturtapeten satt uppe på en sjögrästapet som bitvis satt direkt på lättbetongen och bitvis på masonitskivor. Vi bestämde oss för att inte lägga massor av tid och pengar på att göra ett jobb på ett dåligt underlag så att det ändå skulle bli halvkass. Snart har vi skrapat bort det mesta av den gamla tapeten från lättbetongen och då åker det upp renoveringsgips på väggarna.

Det låter inte som om ert underlag är något vidare heller, kanske ska ni fundera på renoveringsgipset? Ett tips är byggahus.se och deras forum som jag tycker har bra svar på många frågor om renovering.

• ikeafreak

Jo jag tror det var där på byggahus som jag nyss varit in o kikat och där var det också snack om att riva ner tretexen och upp med gips istället....kanske det bästa, men jag skulle helst vilja slippa köpa en massa så det kostar pengar.
    Vi vill få det billigast möjligt. Men får se hur det blir. Blir kanske för mycket arbete med spacklingen på tretexen

• Thursday

Det är ju framförallt synd att lägga ner mycket arbete och det sen inte blir bra i alla fall...

Vi betalade 65,50 per skiva, som är 900 mm breda.

• Nessii

Ett tips är att ta bort all tapet lite försiktigt så att man inte skadar tretexen för mycket, sen bredspacklar du o när det torkat så slipar du så det blir någorlunda jämnt.. Sen köper ni glasfiber väv.. Det brukar finnas 2:a sortering på byggmax eller k-rauta till ett bra pris o det är inte mycket fel på dem.. Sätt upp väven det är busenkelt.. o sen målar ni på väven.. jag kan garantera att det blir ett bra resultat..

Vi har nämligen gjort så på vår övervåning där det är tretex o det har funkat bra.. Visst det är inget kul att spackla men det är roligare än att sätta upp renoveringsgips.

Nessii

• ikeafreak

Ja det lutar åt att göra som Nessii säger....måste man sätta glasfiberväv alltså? det går inte att bara måla direkt på spacklingen? kanske dum fråga, men jag kan inte ett skit om sånt där...

• ikeafreak

vad är renoveringstapet? är det dyrt?

• Vårsolen

renoverinstapet är svindyrt om jag inte minns fel!
    Mitt råd är att göra som jag-spackla å spackla och slipa jämnt.
    Har slitit med tretex här hemma och trots att jag fått lägga mycket tid på underarbetet så är jag helnöjd!
    Visst helt slätt är det väl inte överallt och gips hade kanske varit att föredra men spackel är billigt och inte särskilt svårt att jobba med heller då man snabbt kommer på hur man ska göra
    Vad du än väljer-lycka till

Vårsolen

• Vårsolen

-ja just det glömde nämna att tretex suger åt sig mycket färg så måla direkt på är inte att föredra

• ikeafreak

Hm okej, så man måste alltså sätta dit väv innan man målar? Finns det inte nån grundfärg eller nåt som stoppar eller nåt, som man kan måla med före på spacklet innan man målar dit den riktiga färgen?

• Nessii

Om man målar direkt på spacklet så tror jag att man måste vara otroligt ordentlig med underarbetet dvs mycket spackel o mycket slipa o spackel dammar väldigt mycket. + att man riskerar att få det ganska ojämnt o fult.

Om man väljer att sätta upp väv så krävs det inte fullt lika mycket spackel. Joo väv suger en hel del färg också även lim så jag rekomenderar att man förlimmar lite innan man kletar på mer lim på väggen då man sätter upp väven.

Jorå det finns nån vit grundfärg som man kan måla på väven som suger upp lite men jag har fått en känlsa av ett den är nästan lika dyr som vanlig färg så man kan lika gärna köpa lite för mycket av färgen och måla ett lager extra.

Återigen lycka till..

Svar på tråden Måla på tretex?