• MariaTussen

Någon som har provat cyklokapron??

Det är så här att när jag får min mens så brukar jag blöda väääldigt mycket! och jag brukar ha ont de 2 första dagarna. kan knappt röra mig. så jag besökte vårdcentral där de gjorde en gyn undersökning. hittade inget konstigt men jag fick då ett recept på dessa tabletter som ska minska blödningen under mens. Cyklokapron.
    Har aldrig testat tidigare så jag ville bara veta här om nån annan har provat och vad ni tyckt eller om ni har samma problem som jag.

Och nu väntar jag på min mens som skulle ha kommit den 4 maj. sen över 2 veckor. Men det är ett annat problem jag har.. så oregelbunden mens! jätte jobbigt..

• Svar på tråden Någon som har provat cyklokapron??
  • MosterMaggi

jag har det! Cyklokapron FUNGERAR! Halleluja!

Min gynekolog skrev ut här i våras, jag har annars köpt Cyklo-F mellan varven för att jag i princip inte kunnat gå utanför dörren de första dagarna av mensen. Har mer eller mindre fått bott i badrummet ett par dagar vissa månader, inte hunnit duscha klart innan nästa vända med störtblödningar kommit. VARFÖR har jag inte bett om det FÖRR? Nu tar jag direkt det börjar veva igång på första eller andra dagen, och jag tycker smärtorna minska när jag tar det. Fast det kanske inte borde vara kopplat till varandra, men ändå. Blodtrycket är stabilare nu med, blir inte svimfärdig eftersom jag inte tappar så mycket blod.

Nåt gör oxå att mitt blod inte levrar sig som vanligt. Enligt gyn är det brist på gulkroppshormon som ger mensblödningarna, men jag vet att vi har lätt att blöda rent generellt i släkten oxå. För mig är det tydligast innan och under mens. Får t ex värstingblåmärken för ingenting, minsta skrapsår i huden störtblöder osv osv. Men det känns som att det också blir lindrigare nu.

• MariaTussen

Ok vad roligt att höra att det funkar. Men så som du förklarar så har jag inte lätt för att blöda annars. Får inte blåmärken lätt osv. men får endå sådana massiva blödningar under mens. Och som du säger med.. man kan knappt gå utanför dörren. skit jobbigt. speciellt under natt under första mens dag. ibland kan jag vakna att det finna blod i sängen.. jätte hemskt. Hoppas att det funkar på mig.. men som sagt vänta på den hemska mensen snart så.. vi få se=)

• MosterMaggi

Hoppas det funkar för dig med. Lycka till!

• Aaliyah

MariaTussen; du kanske skulle kolla dina hormonnivåer om din mens är väldigt oregelbunden?

• MariaTussen

Aaliyah - men hur gör man det.. är det blodprov som gäller? och om det skulle vara högt låg.. vad menas?

Nu började jag läsa biverkningarna från tabletterna. och där står det att man ska inte använda dessa om det förekommit blodproppar i släkt? Va?! jag sa det ju till henne innan hon skrev ut dom. plus att biverkningarna kan vara att man kan få blodpropp.

• MosterMaggi

Ta en låg dos under mensen när den kommer, och se om det inte blir bättre ändå. Trots risk för biverkningar. För om du störtblöder som du gör, kan det knappast vara nån risk just den dagen för att du ska få en blodpropp.

Svar på tråden Någon som har provat cyklokapron??