• Aelwa

Stor skillnad på 120 och 160 (ang säng).

Hejsan! Just nu trängs vi en 120cm säng då vi var trångbodda innan. Nu står den lilla sängen i ett hörn i vårat i jämförelse med det gamla gigantiska sovrum. Funderar på att köpa ny säng som då är 160cm bred. Hur stor skillnad är det egentligen på 120 och 160. Stor, liten?? Vad tycker du?

Kramar

• Svar på tråden Stor skillnad på 120 och 160 (ang säng).
  • Who am I

Jag och min kille sov våra första 6 månader i en 90 säng ihop DET var trångt!
    Sedan körde vi dit min 120 säng och det blev bättre, men ändå trångt.
    Nu har vi sedan 5 år tillbaks en 160 säng och den är perfekt! Hade iof varit skönt med en 180 säng men 160 räcker gott och väl.
    Skillnaden mellan 120 och 160 är 40 cm vilket är en halv singelsäng, det är ganska stor skillnad.

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • honungsbubblan

vi har en 160 och jag tycker den känns ganska stor.

FiLiPpA lOvE u FoReVeR
  • Aelwa

Who am I, haha ja det gjorde vi också under det första halvåret, sedan bytte vi upp oss till en 180cm säng! Sedan flyttade vi till mindre och då blev det 120. Kommer inte ihåg hur det kändes med en 180
    När man mäter med måttbandet så ser ju 40cm inte särskilt mycket ut hehe. Fast som ni säger, det är ju en halv enkelsäng!

Åh vad jag längtar efter en säng som vi får plats i

• TessaLisa

ojoj, här blir det aldrig en säng smalare än 180. Jag behöver PLATS! (rör mycket på mig och får panik om det blir för trångt). Fast maken veckopendlar och de helger som vi tillbringar i övernattningslägenheten sover vi på 105 cm. Det går det med, men särskilt utvilad blir jag inte.

• Heleri

Jag skulle absolut ha satsat på en lite större säng, vi hade också en 120 när vi träffades, men sover mycket bättre när vi har plats. Beror kanske på att maken gärna sover på magen med armbågarna utåt så man blir knockat lite då och då...

• penapöna

Vi har 160, oftast tycker jag den är lite väl stor, 140 hade varit perfekt. Men det är skönt att man kan sova utan att behöva röra varandra, iallafall när den ena är sjuk. Jag sover oftast på mitten av sängen så vi skulle lätt kunna ha en mindre.

• LillaÄrtan
    Vi gick över från 120 till 160, och det är ju en enorm skillnad!! Sängen känns ju gigantisk + att nuförtiden har vi en sliten skrutt emellan oss då & då, men inte trångt då heller
    ~ Mamma till Världens finaste Julie 051215~
  • Snusan

Själva har vi investerat i en säng som är 210 bred coh det är perfekt tycker jag. Smalare än 180 hade jag aldrig köpt nu när vi har barn.

• MARIA99

Jag tycker det är stor skillnad på 120 & 160 säng! i en 120 fick man ju trängas men i vår 160 får vi bra med plats =)

• Lejra

min gubbe hade en 120 säng när vi träffades och jag hade en 160 säng! Jag kan säga att jag inte klarade av att sova hemma hos honom för det var för trångt! Men när vi sov hos mig var detgott om plats! Köpte nya sängar i början av året och det blev varsin 80 cm madrass så vår säng är fortfarande 160 vilket vi tycker känns precis lagom!

• helene306

Vi har 1.60 säng idag och med en son som ibland sover mellan oss inser vi att vi behöver större! Konstigt att den som är minst tar störst plats?! Vi har funderat på 1.80, men nu lutar det mer åt att vi köper 2 st 1.10 (eller 1.20) och binder ihop.

• pesonen

Ta 180 på en gång! Det gjorde vi!

• Aelwa

Pesonen, sängramen vi vill ha finns bara för 160 + att det blir så mycket dyrare med 180 hehe

• tesseluring

Vi har 160, funkar utmärkt! Vi har trots allt 2 katter och en hund som vi delar med oxå...och snart en bebbe! hihi

• Thursday

Alltså, JAG tyckte att 120 cm räckte alldeles utmärkt bra, men å andra sidan var det ju inte jag som vaknade i luften på väg mot golvet

Vi har 180 cm och det är jätteskönt, då kan en t.ex. ligga och läsa utan att man puttar och stör. Tycker nästan aldrig att sambon är ivägen eller knuffas och så.

• Nika75

160 räcker gott och väl. Det är en enorm skillnad mot 120. Dock har jag aldrig sovit med barn i sängen så det vet jag inte hur det funkar...

• bettyboopan

STOR skillnad. Är ni inte så stora så brukar 160 räcka bra!

• Meme

40cm är skillnaden,om jag räknat rätt

Vet faktiskt inte vi har en 180 säng. Är så breda om rovarna

• sweetpea

Vi bytte från 120 till 160 nyligen - ah, vilken skillnad! Går inte att jämföra på samma dag. 160 är perfekt för oss, vi kan ha lite kroppskontakt men ändå liksom sova "ifred".

Svar på tråden Stor skillnad på 120 och 160 (ang säng).