• Anonym

Varför rapar jag så mycket?

Skäms så väldigt för detta och har ett stort problem med det. Jag rapar så mycket, är tjej men låter som en stor karl när jag rapar. Jag kan inte rapa tyst, det kommerså mycket luft så det låter rejält.
    Mår illa ofta, och när jag fått rapa av mig lättar illamåendet efter en stund, men tilltar sedan igen.

Varför rapar jag så mycket och finns det något man kan göra åt detta?
    Kan tillägga att jag däremot sällan fiser, men det sker, men inte alls i samma utsträckning.

• Svar på tråden Varför rapar jag så mycket?
  • sötäpplet

rapningar beror på sura uppstötningar. Ditt ph-värde är fel i magen och då kommer gaser upp.

Kanske äter/dricker du för mycket surt eller kolsyrat? kaffe, te, läsk?

Kan också bero på för fet och söt mat.

Personligen kan jag känna att jag blir sur och blir "rapig" när jag inte rör på mig. Äter jag något snaskigt eller en stadig middag och sen sitter still, då blir jag som du beskriver. Om jag istället ger mig ut och går så släpper det mycket fortare.

Lite OT kanske, men för två dagar sedan provade jag en produkt med sojamjölk och jag blev helt svälld och konstig i magen. Samt sura uppstötningar!

• Anonym

Tuggar maten noga tycker jag, hetsäter inte utan sitter ned i lugn och ro.

Däremot dricker jag kaffe på morgonen, det brukar blir ungefär 2 koppar kaffe. Men annars dricker jag bara om jag blir bjuden och det sker kanske en gång i veckan.

Läsk dricker jag bara 1-2 gånger i veckan, och då till maten under helgerna. Te dricker jag aldrig.

Äter frukt 1-2 gånger om dagen, grönsaker till middagen.

• Anonym (gasballong)

Jag rapar mkt jag med... högt och ljudligt, tur att sambon kan prestera värre i allafall Jag fiser ofta också.
    Jag tror att jag sväljer för mkt luft när jag äter. Och så äter jag för sällan tror jag. När jag jobbar så äter jag i princip bara på lunchen och på eftermiddan är magen som en stor gasballong. Man ska nog äta lite mer mellanmål för att hålla magen igång?? Har en kompis som t.o.m. rapar mer än jag o hon vet inte heller vad det beror på.

• Anonym (gasballong)

är också tjej, glömde skriva det...

• Nattsaga

Jag rapar också rätt ofta nuförtiden, jag vet inte vad som hänt

• Rockis

Jag har också haft det så en längre tid. Blivit illamående och fått uppsvälld mage efter jag ätit. Känns som jag behöver "rapa av mig" så blir det bättre.
    Jag kom på att det kanske kunde vara laktosintollerans, och det verkar vara det. Jag undvek mjölkprodukter i en vecka, och det blev mycket bättre.
    Du kan ju testa det.

Svar på tråden Varför rapar jag så mycket?