• Pyret82

Pioner?

När kan man plantera pion och hur trivs den? Visst är den perenn? Sugen på en vit...

TIPS på sort etc?

• Svar på tråden Pioner?
  • MaW

Pionen en perenn, och jag har för mig att man helst ska plantera dem i september-oktober. Jorden ska vara lerhaltig för att pionen ska trivas bra. Fina vita sorter är t.ex. Primevere, duchesse de nemours och white wings.
    Lycka till

• Ruby

Vet inte när man ska plantera men vi har definivt sandjord och de trivs utmärkt! Kolla på www.odla.nu

• ALJO

Krukodlade går att plantera hela säsongen. Tänk på att dom absolut inte får komma djupare i jorden än de stått i krukan, annars är dom lättskötta, men det tar ofta flera år innan de blommar första gången.

• Piri

Vi planerade en i söndags. Kolla bara så att den hamnar rätt ljusmässigt sett, min vill ha fullt solljus till halvskugga. Jag har en som heter "Sorbet" och som enligt beskrivningen kommer att dofta lite. Den kommer att få ljust rosa blommor. Hittade min på www.bakker.se

• Crappy

Pioner skall inte grävas ner djupt. Tips jag fick från en trädgårdesmästare och det fungerar.

• Mausiii

Piri
    Köpte en Sorbet förra året och tyvärr brändes den enda knoppen sönder av solen. Men den har vuxit till sig sedan förra året och jag ser verkligen fram emot att få se den blomma i år...

• Jenny70

Jag flyttade nå´ra mörkröda bondpioner från mina föräldrar hem till mej för ett par veckor se´n. Vet inte hur det funkar ännu, men jag hörde att dom tar LÅNG tid på sig att rota sig...det tar flera år innan dom blommar, tyvärr. Synd.

• Rigmor Mortis

Gäller den långa väntan på blommor krukodlade också? (eller de kanske bara säljs krukodlade iofs..)

• veera

Det finns pionrötter till salu men då kan man få vänta MÅNGAår på att de blommar. Jag flyttade två pioner ifjol, just när tjälen hade släppt, och jag tog med en ca halvmeters jordklump och de blommade vackert ifjol. Vissa pioner kan ha en väldigt stark doft. Tex duchesse de nemours tålde jag absotut inte när jag var gravid. Kanske något att tänka på om man sätter pioner nära en sittplats. Det lönar sej att betala ett lite högre pris för en större pion för de blommar ganska så säkert redan följande år.(om inte redan första sommaren)

• ebakken

har många olika pioner som stackare har fått flytta runt ett antal gånger.Blomma gör dom som bara det! Hittade förre sommar en pion som hette Elie- Just som min dotter. Roligt!

Svar på tråden Pioner?