• Pilleluring

Sempers gröt, ont i magen?

Min son som är 5 månader får jätte ont i magen av Sempers banangröt 4 månaders.
    Någon som vet vad det kan bero på?
    Någon som har tips om någon mildare gröt?
    Hur tror ni att det kommer att gå med vällingen? Kommer han få ont av den också tror ni?

Leons lyckliga mamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-17 11:38:10:
    Nu har jag även provat Nestlés milda havregröt 4 månaders, men nä, Leon får ont av den också! vad kan det bero på?
  • Svar på tråden Sempers gröt, ont i magen?
  • gummibears

Banan i sig är ju stoppande. Vet inte hur det är med banangröten, men läs på baksidan av paketet. Deras risgröt bla är mot orolig mage (förmodar att det är stoppande).

• Jennie Brunflo

Prova vanlig gröt istället för sån där industrigröt.
    Oftast klarar magen det bättre.
    Köp snabbhavregryn som står på hyllan bredvid vanliga havregryn på ICA så blir gröten helt slät.

Ta en djuptallrik - 1dl vatten + ½ dl gryn - in i micron på full effekt till gröten blir en bubbla - ta ut - rör om - låt svalna - servera.

• Pilleluring

Ja, kanske att det beror på bananen? kan dom små få ont av gluten när man fortfarande ammar? nån som vet?

Leons lyckliga mamma
  • gummibears

Vad jag menade alltså är att vissa av grötarna och vällingarna är mot oroliga magar (som har stoppande effekt). Pröva vanlig majs/havregröt (tror jag den heter). Jag har själv en son som är väldigt känslig med magen. Och har insett att jag inte ska ge grötar och välling med stoppande effekt. Jag ger alltid även pure på gröten (oftast något med päron då päron har en 'lösande' effekt, eller katrinplommon, en del säger även att kiwi är 'lösande'....har inte testat än).

• Pilleluring

Jennie Brunflo: Tack för tipset, det ska jag prova.

Leons lyckliga mamma
  • jen bossman

min son fick också banangröt och han tyckte den var jätte god men han blev jätte hård imagen och fick ont i magen. men jag märkte att konsistensen blev så hård på gröten så jag tillsatte mycket mera vátten än vad som står på paketet. det funkade jätte bra och han fick inte hård mage heller.
    så nu kollar jag aldrig måttet på vattnet längre på grötpaketen. jag blandar tills jag tycker att det är lagom konsistens.

• jen bossman

fast det är jätte mycket tillsatt näring i gröten som man köper som inte finns i den egna gröten som man gör

• gummibears

BVC här rekommenderar inte att man ska göra egen gröt när dom är så små eftersom den man köper innehåller mer tillsatt näring som jen bossman säger.

Jag mäter heller aldrig upp vattnet till gröten. Gör iordning pulvret o häller i så mycket vatten som jag tycker det blir bra på.

• Jennie Brunflo

Energiinnehållet i havregrynsgröt vs banangröt är grymt stor.
    Sedan är ju banangröten en sockerbomd utan dess like, liksom att den är en fettbomd.
    MEN, betänker man att man har fruktpuré och ev lite olja i den hemgjorda gröten så får man exakt samma "bra" innehåll som i den industritillverkade. Sedan slipper man ju massa tillsatt jox om man gör den själv. Man kan tom minska sockernivån rejält och även själv avgöra hur mycket och vilka vitaminer man vill ge till sitt barn.

Det finns INGENTING (rent näringsmässigt) i industritillverkad mat som du inte kan ge ditt barn genom att laga maten själv.

Innehållet i banangröt = nedanstående.
    Gjorde man banangröten själv borde man alltså kunna koka rismjöl + vetemjöl + banan för att få till det hela.
    Tillsätter man sedan fett och masssor med socker/banan så får man samma innehåll som i den industritillverkade gröten.

Rismjöl,
    skummjölkspulver,
    veg.olja (palm, raps, solros),
    bananpulver (13%),
    maltodextrin,
    vetemjöl*,
    mjölkprotein,
    mineralämnen (kalcium, järn),
    emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider),
    vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantonensyra).

Innehåll / 33gram:
    Energivärde, KJ 1950/650
    Energivärde, kcal 470/150
    Protein, g 12/4,0
    Kolhydrat, g varav 59/19,5
    varav Sockerarter, därav 22/7,3
    därav Mjölksocker, g 12/4,0
    druvsocker, g 2,0/0,7
    fruktsocker, g 1,5/0,5
    socker, g 6,0/2,0
    Fett, g varav 20/6,6
    Mättat, g 6,2/2,0
    Enkelomättat, g 8,4/2,8
    Fleromättat, g 4,2/1,4
    Kostfiber, g 1,5/0,5
    Vitamin A, ug 350/115
    Vitamin D, µg 8,5/2,8
    Vitamin E mg 7,0/2,3
    Vitamin C, mg 80/26
    Tiamin, mg 0,7/0,2
    Riboflavin, mg 0,5/0,2
    Niacin, mg 3,5/1,2
    Vitamin B6, mg 0,4/0,1
    Folsyra, µg 45/15
    Vitamin B12, µg 1,0/0,3
    Pantotensyra, mg 2,5/0,8
    Kolin, mg 100/33
    Natrium, mg 120/40
    Kalium, mg 600/198
    Klorid, mg 300/99
    Kalcium, mg 600/198
    Fosfor, mg 300/99
    Järn, mg 8,5/2,8
    Magnesium, mg 55/18
    Zink, mg 1,5/0,5
    Jod, µg 50/17

AXA Havregryn

Näringsvärdesdeklaration per 100 gram
    Energivärde 1450 kJ
    Energivärde 340 kcal
    Protein 13 g
    Kolhydrat 56 g
    - varav sockerarter 1,3 g
    Fett 7 g
    - varav mättat fett 1,5 g
    Kostfiber 10 g
    Natrium 0,001 g
    Tiamin 0,7 mg 50 %*
    Niacin 4,0 mg 22 %*
    Fosfor 420 mg 52 %*
    Järn 5,2 mg 38 %*
    Magnesium 130 mg 43 %*
    Zink

• Pilleluring

jo, jag tyckte att gröten blev lite kladdig, så jag tog mer vatten igår, men det hjälpte inte, lilla skrutten hade ont i magen hela natten ända tills han hade bajsat. Jag tänkte kanske HIPP eller Nestlé har mildare gröt? erfarenheter?
    Här säger BVC också att man borde köpa industrigröt för järnets skull, men att man kan komplettera med egen gröt om man vill.

Leons lyckliga mamma
Svar på tråden Sempers gröt, ont i magen?