• cissilisa

plastgolvplattor till altanen?

Vi har en gammal altan (ej inglasad, fast med tak) där golvet har blivit väldigt flisigt. Att olja det skulle ju inte göra saken bättre men då var det nån på jobbet som kom på att det finns såna här plastplattor, fyrkanter, som man kan bygga ihop som dett golv.
    När han sa det kom jag på att jag sett det på typ "äntligen Hemma".

Nån som vet lite mer eller rent av lagt ett sånt golv?
    Har en (snart) 1-åring som kryper, hon har fullt med flisor i sina stackars knän...

Tack tack!

• Svar på tråden plastgolvplattor till altanen?
  • Tate

www.alltihemmet.se/guider/guide_2/plast/

Menar du sådana här? Har sett dem bland annat på coop byggmarknad. La själv sådana på balkongen i min första lägenhet, fungerade bra och de finns ju i alla möjliga färger. Har hört dem kallas både pergo och bergo-plattor.

• Gittis33

Hej! Vi har sådana plastplattor i vår tvättstuga. Väldigt lätt att lägga och mjukt och varmt blir golvet. Vi är nöjda! Dessutom åker all smuts ner, så golvet är lättstädat...Enda nackdelen är priset, det är dyrt. Har man för stor yta så tror jag det blir lika billigt att köpa nytt trägolv (till altanen menar jag). Vi skulle gärna vilja ha golvet i garaget, men tvekar p g a priset.

• Tate

Den täckta plattan är ju lättare att hålla ren, funderar på att lägga sådana i tvättstugen.

• Nattviolen

Pergo och Bergo tror jag de heter, Pergo är dyrare. Vi har lagt i källaren och är nöjda, det är lite fuktigt där.

Hårda plattor, får kryparen ont i knäna? Kanske en matta av annat slag, typ "gräs för husvagn" om du fattar vad jag menar för något.

• Gittis33

PS. Vårt golv har två gråa nyanser, ljusgrått och mörkgrått, vi la varannan platta och det blev riktigt snyggt!

• Gittis33

Nattviolen:
    Ja, jag håller med, om man kryper (har aldrig provat det!) kanske det gör ont i knäna. Fast jag tycker att golvet känns mjukt och behagligt att gå på barfota i allafall.

• Tate

Gittis - Har ni de vanliga plattorna, royal eller vad de heter? Vad kostar de per kvadratmeter?

• Gittis33

Vi har (efter koll på länken) Bergo XL (fast våra plattor är inte extra stora, men exakt samma mönster och färg). Jag minns inte vad de kostade eftersom det är ca 2 år sedan men jag minns att jag reagerade på att de var lika dyra som ett klick-golv. Ca 150-180 kvm kostade det nog. Jag hade kalkylerat med 60-70 kr eftersom det är plast.
    Vi köpte våra på K-rauta, finns kanske billigare ställen.

• Tate

Gittis - Ja hoppsan, det var dyrt....Tja, när jag ändå har spenderbyxorna på så kanske jag istället ska passa på och lägga in ett fint ekgolv i tvättstugan istället...

• Gittis33

Tate:
    Ja, precis!
    Kanske de andra varianterna (som jag såg i länken) är billigare, ex något som jag såg fanns i garage.

• cissilisa

Wow - vilken respons!
    tack ska ni ha.

Ja, som sagt, rätt dyrt var det ju så det tåls att tänka på...
    Vi har funderat på nån matta med (typ konstgräs) med men då regnar det ju in på den så det kändes inte riktigt bra heller!

Nattviolen - nä, jag tror inte det är några problem för "kryparen" (fniss ), hon har den speciella stilen med ena benet under sig så farten får hon liksom aldrig upp. Det blir liksom inte så stötigt!

• Tate

Nu har jag lagt golv i tvättstugan! Bergoplattor, 149 kronor per kvadratmeter, superenkelt att lägga!

Har man bara knän är de nog inte sköna att krypa på dock... Det finns ju sådana där fina teakplattor man kan köpa men de är verkligen dyra, men vanliga trätrallor är ju billiga.

Svar på tråden plastgolvplattor till altanen?