• point blank

Försörja sig på hunduppfödning?

Ska köpa en hund nu i vår och efter att ha surfat runt en del på uppfödarsidor för diverse olika raser började jag fundera lite. Måste inte uppfödarna göra rätt stora vinster på sina kullar? Jag menar en valp kostar 8-9 tusen (eller mer), själva uppfödningen kan ju inte vara så dyr? Eller? Måste ju bli ett antal tio tusen per valpkull i vinst. Då borde det finnas folk som försörjer sig helt på hunduppfödning, stämmer det? Eller finns det en massa kostnader som jag inte tänker på?
    (tycker absolut inte att detta är något fel, det är mest nyfikenhet)
    Jag vill absolut inte satsa på denna "bransch" själv men hur många kullar per år tar de som lever på det?

• Svar på tråden Försörja sig på hunduppfödning?
  • Vasen

Om man betalar skatt och driver sin hunduppfödning helt lagligt så går i snitt 2/3 delar av inkomster till skatt och egenavgifter. Så tillkommer ju boendet för hundarna, diverse försäkringar, veterinärkostnader. Kanske kostnader för deltagande i utställningar eller brukstävlingar. Få blir rika på hunduppfödning . Oftast har man ju det som en bisyssla och har även hundpensionat/dagis eller ett helt annat jobb också. En tik ska väl inte ha fler än 3 eventuellt 4 kullar valpar har jag för mig.

• Jacqueline

Man få ta 2kullar per år/tik, kostnader veterinär,vaccinering,chipmärkning,registrering i SKK,avmaskning,försäkringar plus mat för valparnas "senare" uppväxt då dom inte diar konstant.
    Sen vet man ju inte ifall man får alla valpar sålda,det får man oxå räkna med.
    Komplikationer med tiken (mamman) som kan kräva efterbehandling hos veterinär.
    Men visst har man 3-4 avelstikar hemma på gården så kan man nog få till ett par kronor.

• Birgitta2

Nix, det stämmer faktiskt inte. Alla blodprover du måste ta hos veterinären för att ens få avla på din tik (enl. SKK) kostar skjortan. Dessutom skall tiken ha omvårdnad före, under och efter valpningen. Tiken kan bli sjuk, kanske inte klara att valpa själv, behöver veterinärhjälp osv osv. Allt detta kostar summor, inga små summor. Du måste även registrara kennel hos SKK.

Jag har aldrig hört talas om nån som lever på sin uppfödning. De har ofta jobb, heltidsjobb. Eller har en make som jobbar heltid och själv jobbar deltid. Du kan heller inte ta flera kullar per år på en tik, det är att förstöra hunden.

Om du har en årsinkomst på 200 000 kr på ett normalt jobb, innebär detta att du måste ha minst 6 kullar/år för att gå in i samma inkomst. (Beror på ras, och hur många valpar tiken får). Dessutom kan du visserligen räkna ut vissa fasta kostnader, och du måste ha en rejäl buffert ifall tiken skulle bli livsfarligt sjuk under dräktighetstiden.

Nej, att leva på uppfödning går faktiskt inte.

• Vargtass

Finns säkert de som lever på att ha kennel. Men frågan är om det går att försörja sig på och samtidigt driva en seriös och väl genomtänkt avel? Det skulle ju bli en hel del kullar per år för att lyckas hålla sig själv försörjd. Vad resultet av det?

• point blank

Men folk som har tio hundar (eller fler) hemma? Hur hinner de med ett jobb samtidigt?. Kan man inte försäkra mot komplikationer för tiken, eller får man inte det? Blodprov och röngten och sånt, är inte det en engångskostnad eller måste det göras inför varje kull? 2 kullar per år/tik tycker jag låter mycket, blir de inte utslitna? Registrering och så kostar väl inte flera tusen? och kennelnamn måste ju vara en engångskostnad?
    Menar ni att uppfödarna precis går runt eller? Ett par tusen per valp måste det ju vara i vinst i alla fall. 5000/valp? Är det orimligt tänkt? Blir ju 50 000 om det är tio valpar. Vissa dyrare raser måste vara ännu mer "vinstgivande". Men jag förstår att det till exempel är dyrt att åka runt på utställnigar och meritera sin hund etc. Men det är ju ett intresse också antar jag.

Tycker att det är väldigt konstigt med blandrashundar som på nätet kan kosta 5-6 tusen förresten! Samtidigt kan jag tycka att det är bra att hundar ÄR dyra eftersom det motverkar impulsköp (förhoppningsvis). Som sagt absolut ingen skugga över de seriösa uppfödarna, tjänar de pengar så inte mig emot.

• point blank

Rent allmänt verkar det väldigt jobbigt att föda upp hundar, räcker fint med en enda för mig

• Vargtass

Många har ju sina tikar på foder. Då de är utplacerade hos fodervärdar. De är ju kanske svårt och jobbigt och tidskrävande med så många hundar hemma samtidigt!

• maddiz

Kostar mycket att föda upp hundar, tex när du föder upp kullar, så är det inte alla gånger tex deras valpning går som den ska, då lär du in på djursjukhus..kostar multum bara det, sen ska du regga alla valpar, kosta på vaccinationer osv..
    Nä ärligt talat, tror inte att dom som föder upp hundar går så speciellt mycket i vinst.
    Min svärmor har kennel, och inte har hon blivit miljonär på det

• Majsan70

Det kostar ju skjortan att föda upp vilket djur som helst som är av lite annan art än råttor osv. *S*

Själv har jag kattuppfödning o inte sjutton går vi ens med vinst trots "dyra" katter.

• Piri

Sen ska väl alltid hanhundsägaren ha betalt oxå. För att de låter sin hund para sig med tiken. Jag jobbade som kennelflicka en gång i forntiden och där var det vanligt att ägaren till hanhunden valde mellan pengar eller att ta en av valparna i kullen - det var samma summa.

Svar på tråden Försörja sig på hunduppfödning?