Jag har i stort sett helammat mina pojkar i 6 månader, delammat till 10 månader. Teoretiskt sett så ökar mjölkproduktionen för att täcka det behov som finns. Men då måste man amma fritt, dvs ge bröstet när barnet vill suga. Speciellt under ökningsperioderna när barnen ska öka mjölkproduktionen så får man amma ofta ofta. Dubbelamning stimulerar mjölkproduktionen mer än om du ammar en i taget. Bröstens storlek från början har ingen betydelse för om du kan amma två barn eller inte. Jag hade A-kupa från början, som ökade till E-kupa som mest under amningen och nu är jag tillbaka på A-kupa igen.
Stress minskar mjölkproduktionen så försök att ta det lugnt. Drick mycket vatten - flera liter om dagen. Se också till att få i dig mat. Man blir väldigt hungrig när man ammar. Mjölkproduktionen tar mycket energi av kroppen.
Om du behöver ge ersättning så är det inte hela världen. Med tvillingar gör man det som fungerar bäst. Man får göra en del andra prioriteringar än vad man skulle gjort med ett barn. Barn uppfödda på ersättning mår alldeles utmärkt de med. Kompensera närheten från amningen på annat sätt bara. Naken hud mot hud brukar bebisar gilla.
Nu vet jag inte om du har barn tidigare eller inte. Men jag fick närmast en chock över hur ofta barnen ville äta. Kände mig som en kossa första tiden. De ammade varannan timme på dagtid, var tredje på natten, och en gång i timmen på kvällstid, under några månader. Min sambo var hemma de tre första månaderna och skötte all markservice, jag sov, åt och ammade, i princip.
Om du känner att mjölken inte räcker till och du vill göra ett försök att öka mjölkproduktionen så ta 2-3 dagar då du ammar i stort sett hela tiden. Väck barnen och låt dem suga. Låt den suga i skift så att du har någon vid bröstet nästan hela tiden. Även nästan sovande barn kan man få att suga lite. Gör du så några intensiva dagar så brukar mjölkproduktionen öka.
Lycka till med dina tvillingar! Du har en spännande och härlig tid framför dig!