• Vargtass

Amning och tvillingar?

Nu börjar det närma sig för mina två små liv i magen att titta ut! (Är i v.35 nu) Försöker att inte oroa mig eller jaga upp mig inför det stora som väntar men är lite nyfiken på hur ni tvillingföräldrar har gjort.. Har ni ammat båda eller har ni fått komplettera med ersättning? Om jag kan amma så ska jag försöka men räcker det till båda? Producerar man mer mjölk ju mer som går åt? Man märker väl ganska fort om de är nöjda och ökar i vikt! Inga värdefulla tips?

• Svar på tråden Amning och tvillingar?
  • Indratvillingmamma

Jag har i stort sett helammat mina pojkar i 6 månader, delammat till 10 månader. Teoretiskt sett så ökar mjölkproduktionen för att täcka det behov som finns. Men då måste man amma fritt, dvs ge bröstet när barnet vill suga. Speciellt under ökningsperioderna när barnen ska öka mjölkproduktionen så får man amma ofta ofta. Dubbelamning stimulerar mjölkproduktionen mer än om du ammar en i taget. Bröstens storlek från början har ingen betydelse för om du kan amma två barn eller inte. Jag hade A-kupa från början, som ökade till E-kupa som mest under amningen och nu är jag tillbaka på A-kupa igen.

Stress minskar mjölkproduktionen så försök att ta det lugnt. Drick mycket vatten - flera liter om dagen. Se också till att få i dig mat. Man blir väldigt hungrig när man ammar. Mjölkproduktionen tar mycket energi av kroppen.

Om du behöver ge ersättning så är det inte hela världen. Med tvillingar gör man det som fungerar bäst. Man får göra en del andra prioriteringar än vad man skulle gjort med ett barn. Barn uppfödda på ersättning mår alldeles utmärkt de med. Kompensera närheten från amningen på annat sätt bara. Naken hud mot hud brukar bebisar gilla.

Nu vet jag inte om du har barn tidigare eller inte. Men jag fick närmast en chock över hur ofta barnen ville äta. Kände mig som en kossa första tiden. De ammade varannan timme på dagtid, var tredje på natten, och en gång i timmen på kvällstid, under några månader. Min sambo var hemma de tre första månaderna och skötte all markservice, jag sov, åt och ammade, i princip.

Om du känner att mjölken inte räcker till och du vill göra ett försök att öka mjölkproduktionen så ta 2-3 dagar då du ammar i stort sett hela tiden. Väck barnen och låt dem suga. Låt den suga i skift så att du har någon vid bröstet nästan hela tiden. Även nästan sovande barn kan man få att suga lite. Gör du så några intensiva dagar så brukar mjölkproduktionen öka.

Lycka till med dina tvillingar! Du har en spännande och härlig tid framför dig!

• Snusan

För min del var det ganska självklart att från början både amma och ge ersättning eftersom de var små (2,1 resp 2,4 kg). Nu är de tio veckor och jag håller fortfarande på med både och. En stor anledning till att jag fortsatt med båda är att jag också har en 2-åring hemma och att amma två barn tar tid. Dock har jag tänkt att jag nu ska övergå till enbart amning, men jag vet ju ej om jag kan producera tillräckligt med mjölk.

Du kommer att få hjälp med hur just du ska göra på sjukhuset, så oroa dig inte för detta. Det är som du säger att utbudet på mjölk anpassar sig efter efterfrågan, men alla har visst inte så att det räcker till tvillingar.

I början är det noggranna viktkontroller på BVC så du kommer att veta om du har tillräckligt med mjölk. Dessutom är bebisarna ganska bra på att säga till själva när de är hungriga.

Lycka till med dina små!

• Vargtass

Tack så mycket för era tips, råd och erfarenheter! Skönt att höra att det går, Indra2. Jag har en son och ammade honom utan problem men det kändes som jag ammade dygnet runt (och det var bara ett barn). Men jag har all tid i världen åt dessa små och en underbar sambo som kommer att stötta oss till hundra. Så det kommer säkert gå bra! Kan jag amma så ska jag ge det ett försök om vi är nöjda alla tre med det. Det ska verkligen bli spännande!!! Jag längtar så efter att få hålla mina små änglar i famnen!

• Havanna

Jag helammade i 3 veckor sedan fick de även ersättning, när de var 3-4 månader hade jag slutat amma/pumpa helt!

• Emsingen

Å, jag förstår att du längtar!

Jag hade tänkt ammma båda så mycket som möjligt, helst helt. Har ett barn sedan tidigare som amningen gick jättebra med.

Men det blev inte så. Ena killen sög aldrig bra. Han fick ersättning redan på BB när han minskade för mycket i vikt. Den andra killen gick det bra med amningen med. Jag dubbelammade och gav sedan den ene killen flaska. Men han lärde sig aldrig suga ordentligt på bröstet tyvärr.
    Vid 4 mån slutade jag amma helt eftersom de blev så osynkade.

Min erfarenhet är att det är lite svårare att helamma/amma mycket när man får tvillingar än vad jag trodde innan. I mitt fall pga jag inte hann sitta och krångla och traggla hur mycket som helst när man har två.

Lycka till i vilket fall som helst. Det blir folk av bebisar som får ersättning också

• Kallelalle

Jag delammade mina tvillingpojkar tills de var 5 månader. Prövade i början att helamma men jag höll på att gå under....fick inte sova något eftersom de var så osynkade hela tiden....men annars gick det hur bra som helst.

• LottaRos

Jag fick aldrig igång min mjölkproduktion ordentligt o sinade helt efter bara 3 veckor.
    Så mina pojkar är uppfödda på ersättning sen dag 1 med tillskott av bröstmjölk de första veckorna.
    Jag både ammade o pumpade som en galning men det tog slut.

Så vad jag ville ha sagt är:

Det går alldeles utmärkt att helamma tvillingar, de flesta har mjölk så det räcker till bägge.
    Men har man inte tillräckligt med mjölk, eller ingen alls så mår barnen alldeles utmärkt av att bli uppfödda på ersättning oxå.

Lycka till!

• piffochpuff

Jag helammade våra flickor i 6 mån o delvis i 13. Mjölken räckte bra, men det var ett väldans ammande i början - men det har det varit när jag ammat deras bröder också (som inte är twins). Jag dubbelammade dem när båda var vakna samtidigt, o det underlättar ju, man får ju lite mer tid mellan målen då. Så mitt tips är väl att ta det lugnt o slappna av, försöka hitta ett sätt du trivs med för dubbelamning, o inse att första tiden blir det MYCKET ammande ... och märker du att det inte räcker eller du blir stressad av situationen, så finns det ju ett gott alternativ!

• zwilling

Min ena dotter ammar under dagen och natten (kl 4), hon får bara ett ersättningsmål på kvällen. Min andra vägra bröst och bröstmjölk... hon får ersättning, blandar ibland ut pumpad bröstmjölk med ersättning i flaskan.

Tror det är svårt att planera hur man ska göra. Jag ville amma bägge men fick göra akut snitt och blodbrist, tog lång tid innan produktionen kom igång. Rasade 15 kg på första två veckorna... tvillingarna gick inte upp i vikt, fick därför börja med ersättning och sedan blev det som det blev, läs ovanstående...

• Skrutteruttan

Mina tvillingar är sex veckor och jag helammar dem, det fungerar jätte bra...jag dubbelammar när de är vakna samtidigt, och enkelammar dem annars, vilket jag tycker är smidigast eftrsom jag gärna är ute och rör på mig, det är svårt att dubbelamma på en parkbänk eller i en affär, men enkelamma gå ju var som helst....

Mina barn har gått upp bra i vikt och verkar mätta och nöjda även om jag får amma konstant på kvällen (men det gjorde jag med de äldsta också som inte är tvillingar). Lycka till med allt!

Mamma till William, Tilde, Leon och Li....
  • Vargtass

Tack så mycket! Suger åt mig av era goda råd och erfarenheter. Det är vad jag förstått väldigt olika. Fungerar det inte så är det som vissa säger att det blir människor av de barnen ändå Ska ta det med ro och göra ett försök sen får vi se hur det går.

• jagälskarallaminabarn

För mig kom amningen aldrig igång trots en massa hjälp på BB. Fick därför ge ersättning redan från början. Tvillingarna kom snabbt på att det var lättare att ta nappflaskan än bröstet så efter att ha delammat 1,5 mån blev matningarna fyllda av skrik och fäktningar. Fick då rådet av både bvc och bm på efterkontrollen att sluta amma, något jag inte ville men det fanns tyvärr ingen annan lösning.

M V H Ulrika

• JeaJea

Ja, man producerar mer mjölk ju mer som går åt, du har helt rätt. Om de inte är nöjda så skriker de

Det beror ju på när de kommer hur det blir, kommer de för tidigt kanske de är för små för att amma. Då får du hålla igång produktionen så länge med pumpen.

Jag ammade mina tills de var ett år. Gav tillägg på kvällen för att få vila lite själv annars ville de äta från 20-23. Mjölken är som lättmjölk då. När tjejen inte kunde amma i början gav vi utpumpad mjölk i snipa och senare i flaska så att min man fick mata ibland också. Skönt att kunna hjälpas åt så mamman får sova ibland.

Lycka till, det kommer att gå lätt för dig eftersom du redan har ammat.

/Jea

• JeaJea

vet inte var jag fick det ifrån (att du har ammat)
    hmm. Den elektriska pumpen är ett annat tips och att man lutar sig framåt, annars fungerar det inte så bra.

• Vargtass

Jodå, jag har ammat innan. Har en son och där gick de bra. Får se hur det går nu den här gången. Jag har gått 37 fulla veckor imorgon så de är stora redan. Jag ska göra ett tappert försök iaf. ja det kan nog vara skönt att få lite avlastning av pappan så på kvällen. Dessutom får de en lite stund tillsammans de med. Inte fel alls!

• nattmalva

Jag o mina tjejer lyckades aldrig att få till det där med ammningen. Jag pumpade o pumpade och gav dom sen bröstmjölken på flaska. Jag lyckades pumpa så att det räckte gott o väl till båda barnen i 6 månader.
    Lycka till med dina små underverk!

Svar på tråden Amning och tvillingar?