• Anonym (orolig)

Gränsen för vad som är aga?

Hej!

Det finns föräldrar i min omgivning som öppet drar sitt barn (17 mån) i håret och ger sprättar i nacken då barnet inte lyder dom.

Jag tycker det är hemskt att se och vet inte vad jag ska göra åt det. Har försökt att prata med dom men sorgligt nog utan positivt resultat.

Var anser NI att gränder går för vad som är tillåtet och inte???

1979 blev det förbjudet att aga barn i Sverige

Föräldrabalken säger:

" Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."

• Svar på tråden Gränsen för vad som är aga?
  • pissypopi

jag tycker att detta fall som du beskriver inkluderas i att aga.. men jag är emot allt som skadar barnet..

• mamanorrland

Det du beskriver är aga i mina ögon. Visst kanske man ibland behöver ta i sina barn ex i armen.
    Det här med aga kan betyda så olika i olikas ögon.
    Skulle aldrig kunna slå eller dra mitt barn i håret. Men ibland behöver de gränser o visst ibland då dom inte hör kanske man behöver ta dem i armen men absolut inte slita o dra

• bigmacoco

Tycker att det de gör ingår i aga av barn, fy! Mer psykiskt kränkande än fysiskt (det också).

• Anonym (orolig)

Jag förstår vad ni menar och håller med.... men i detta fallet har jag misstankar om att barnet verkligen far illa och detta sker upprepade gånger dagligen. Om barnet ex är för högljutt vid matbordet osv.

Barnet själv tar varje tillfälle han kan och kniper och bankar på andra barn.

• Tjohalia

"Barnet får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."
    6. kap 3§ 2:a stycket i föräldrabalken. Agaparagrafen.

Det är alltså OLAGLIGT att ge sina barn kroppsliga ELLER kränkande bestraffningar. Att dra i håret eller sprätta i nacken hör defenitivt till kroppslig bestraffning, en 17 månaders är ju dessutom för liten att förstå vad den gör för fel och varför mamma/pappa sen gör illa en...

~*Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den*~
  • agtiwi

Det som du tar upp tycker jag tillhör aga. Däremot brukar jag vid sällsynta tillfällen tex ta löst i ett öra (alltså absolut inte så det gör ont) för att få barnets uppmärksamhet. Reaktionen från barnet blir ju då inte "aj" utan mer "vad gör du". Det tycker jag är ok, så länge det INTE gör ont och man inte gör det för att skada.

• bigmacoco

TS:

Det du beskriver ÄR aga och det tror jag vi är överens om, eller?

Det är klart att barnet självt blir våldsamt när det är det beteendet han lärt sig.

Har du påpekat dett för föräldrarna? Isf, vad säger de?

• pissypopi

TS:
    det är klart att barnet passar på att hoppa på andra barn... man gör ju som man blir lärd..

• JRo

Japp, det faller definitivt under aga! Stackars liten, han är ju alldeles för liten för att förstå konsekvenser, då fattar han ju inte varför föräldrarna gör honom illa.

Hans eget agerande är också ganska talande, barn gör inte som man säger utan som man gör!

• Anonym (orolig)
    bigmacoco skrev 2006-05-16 13:41:35 följande:
    TS:Det du beskriver ÄR aga och det tror jag vi är överens om, eller? Det är klart att barnet självt blir våldsamt när det är det beteendet han lärt sig.Har du påpekat dett för föräldrarna? Isf, vad säger de?
    Jag har försökt prata med dom vid olika tillfällen och även påpekat att deras barn lär sig av hur han blir bemött av dom.

Dom säger inte så mycket utan skyller ofta på olika saker som att barnet är trött, har varit på ÖF och stojat för mycket mm
Svar på tråden Gränsen för vad som är aga?