Solbrända barn?!!
Ja hur är det egentligen med koltbarn och solbrännor, dvs att de blir bruna på sommaren? (Nu menar jag INTE brända barn, för det är väl inget att diskutera.) Jag har insett att det finns två uppfattningar - varav den ena är att en lagom "bränna" bara är bra, ger framtida skydd. Den andra uppfattningen verkar vara att barn inte ska bli bruna, att solbränd hud är hud som redan skadats.
Hur tänker ni kring det? Är det någon här ute som frågat någon sakkunnig?
Min dotter verkar ha begåvats med(?) hy som blir brunbränd bara vi öppnar fönstret, men hon har aldrig bränt sig. Vi smörjer in henne de dagar vi vistas mycket ute, och är vi nere på stranden eller hon väldigt avklädd smörjer vi in henne flera ggr under dagen, dock "bara" med spf 16, senare under sommaren 8.
Lite intressant i sammanhanget tycker jag det är att jämföra min hy med min mans. Mina föräldrar var av hippietypen då jag var liten, och vi sprang runt mer eller mindre avklädda hela somrarna utan att bli insmorda särskilt ofta. Jag bränner mig i stort sett aldrig trots att jag är ljus. Min man blev som barn insmord ofta av sin mor, och han bränner sig lätt idag trots att han är mörkare i hyn än jag. Hmm?!