• Tilia

Solbrända barn?!!

Ja hur är det egentligen med koltbarn och solbrännor, dvs att de blir bruna på sommaren? (Nu menar jag INTE brända barn, för det är väl inget att diskutera.) Jag har insett att det finns två uppfattningar - varav den ena är att en lagom "bränna" bara är bra, ger framtida skydd. Den andra uppfattningen verkar vara att barn inte ska bli bruna, att solbränd hud är hud som redan skadats.

Hur tänker ni kring det? Är det någon här ute som frågat någon sakkunnig?

Min dotter verkar ha begåvats med(?) hy som blir brunbränd bara vi öppnar fönstret, men hon har aldrig bränt sig. Vi smörjer in henne de dagar vi vistas mycket ute, och är vi nere på stranden eller hon väldigt avklädd smörjer vi in henne flera ggr under dagen, dock "bara" med spf 16, senare under sommaren 8.

Lite intressant i sammanhanget tycker jag det är att jämföra min hy med min mans. Mina föräldrar var av hippietypen då jag var liten, och vi sprang runt mer eller mindre avklädda hela somrarna utan att bli insmorda särskilt ofta. Jag bränner mig i stort sett aldrig trots att jag är ljus. Min man blev som barn insmord ofta av sin mor, och han bränner sig lätt idag trots att han är mörkare i hyn än jag. Hmm?!

• Svar på tråden Solbrända barn?!!
  • MARIA99

Håller mina tjejer undan för solbränna ! de har ljus hy båda två & skulle bara bränna sig. Både jag & min man blir bara röda..
    Jag är rödhårig med ljust pigment. Hade solcreme som liten & så även tjejerna.

• Majsan70

Jag tror på högsta solskyddsfaktor som oxå ger en sund färg fast mycket långsammare. Men mycket beror ju på barnets pigment oxå.

Min son är mörk i hyn och i sina pigment i övrigt. Han bränner sig aldrig o blir mörkt brun så fort solen visar sig. Honom har vi aldrig smort in. Döttrarna däremot är superljusa i hyn så de har vi alltid smort in med SPF 30.

• Certina

Min dotter är oxå en sån som blir brun bara av att titta på vykort med sol på.
    Sambon är ju väldigt brun, så henne har jag ganska låg solskyddsfaktor på (hon har heller aldrig blivit röd)
    Men sonen ser ut att ha mitt pigment så honom kommer jag nog få hålla koll på.

Mamma till Elise & Erik
  • Aunt Molly

Vår son (20 mån) är ljus i hyn och nästan rödlätt i håret så min uppfattning är att han ska smörjas med faktor 30-35 så fort solen tittar fram. Vi är inga solbadare i familjen och solar aldrig + har långt till stranden så det blir inte så mycket avklätt. Jag tror på långa ärmar och byxben samt tunn mössa/keps på huvudet. Vår son har inte så tjockt hår så han behöver skydd för huvudet tror jag! De dagar på förvåren vi varit ute utan solskydd har vår son blivit röd på kinderna av "ingen sol alls" så hans hud tål ingenting!

Visst utvecklar huden ett visst skydd av att utsättas för solen (i måttliga mängder), men jag tror man ska vara väldigt försiktig, i alla fall med ljushylta barn!

• Pärlan81

Jag har lätt att bli brun, var alltid brun som barn, bränner mifg sällan eller aldrig. Sonen verkar ha min hy. Han har fått färg i ansikte och på händerna. Men aldrig brännt sig han är 21 mån

• Tilia

Min tolkning har väl varit att barn bara mår bra av att utsättas för sol i måttliga mängder (aldrig så att huden blir röd), att det ger dem en go dos d-vitamin, piggt humör och kanske ett lite stärkande skydd i hyn.

Så jag försöker hitta balansen i smörjningen av Maja - tillräckligt skyddad för att inte bli rosig, men inte "överinsmord". Lillebror som lever sin första sommar nu får förstås sitta i skuggan.

• Tilia

Egentligen var min ursprungliga fråga om det kan vara såhär, om någon vet hur det egentligen förhåller sig:

Skyddar en lätt solbränna mot framtida känslighet utan att vara skadlig (förutsatt att barnet aldrig bränt sig)?

• Milda

En stor anledning till varför man alltid ska smörja in barn är att solens strålar kan vara ganska farliga och orsaka cancer.
    Man ska helst använda högsta solfaktor som är ungefär 15 då högre inte hjälper mer även om det finns 40 och liknande.

Jag sprang oxå omkring utan att bli insmörjd på somrarna när jag var liten men nu är solen mycket farligare än då.
    Både jag och min sambo får lätt färg och bränner oss nästan aldrig men att bli för solbränd är inte så hälsosamt för huden därför ska man vara rädd om barnens hud.
    Förr visste man inte heller lika mycket om solens inverkan på huden som dom gör nu.

Solljus är bra, men det är ju en helt annan sak. Man får ju nyttigt solljus även om man håller sig i skuggan och använder solfaktor.

• Tilia

Ja, men jag tvivlar fortfarande på att det är farligt att bli lätt solbrun så länge man inte blir röd eller bränd. Jag smörjer naturligtvis in mina barn - missförstå mig inte - men jag är inte orolig för en gnutta sol, tycker det blir en smula överdrivet ibland.

Svar på tråden Solbrända barn?!!