• Fröken Grön

Amningsställningar

Finns det amningställningar som är "rätt" och "fel"?
    Jag känner mig fortfarande (efter en månad) väldigt osäker över amningen. Gör jag rätt? Är detta obekvämt för lillkillen? osv...

När jag läst om amningställningar så verkar det som att det "rätta" sättet är att lägga barnet mot sin mage, rakt framför sig och lyfta upp barnet rakt framför bröstet. Jag tycker att denna ställning är rätt jobbig och svettig ibland. Går det inte lika bra att ha barnet lite halvsittandes/liggandes i famnen istället? Eller är det en ställning som är "fel"?

• Svar på tråden Amningsställningar
  • Novus

Jag satt (nästan) aldrig och ammade. Vi låg alltid ner i sängen. Det funkade super för både mig och dottern. Det blev baar bökigt med andra ställningar som varken jag eller hon gillade.
    Så har ni möjlighet så rekomenderar jag att ligga ner

• getingmidja

Jag tror man känner bäst själv vad som känns rätt eller fel!
    Så länge barnet och du är nöjda är det väl huvudsaken?

• Aros

Finns inget rätt eller fel. Prova dig fram till vad som känns bra för dig och som din son verkar gilla. Tycker du att det är jobbigt att sitta och amma och hålla i barnet kan jag starkt rekommendera en amningskudde. Finns att köpa, man kan sy själv eller så kan man göra som jag och ta en gammal tjock kudde. Funkade utmärkt. Det var både min sons och min favirtställning när vi ammade. Skönt också att kunna ha händerna lite fria eftersom han ammade läääänge (runt 1½h).

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Marlene

Om barnet inte går upp i vikt, det gör ont på dig eller nått sånt så kan man försöka vara noga med amningsställningar. Men går barnet upp i vikt, mår bra och det inte gör ont på dig så kan ni sitta precis som ni vill.

• L8W

Amningshjälpen har en länksida till norska amningshjälpen. På norrmännens amningssida finns videoklipp som är käcka! Fö håller jag med föregående svarare - känns det bra är det bra!

Svar på tråden Amningsställningar