• Fritzie

Missnöjd med lönen!

Jag har varit mammaledig i snart ett år och nu är det ju dags för löneökning igen. Jag har inte varit på något samtal med chefen men jag har fått reda på att de nya lönerna ska betalas ut i juni. Jag är missnöjd med min lön och tycker att jag har 500-600 kr för lite i lön. Jag tror att jag kommer få minsta ökningen i år eftersom jag varit hemma och då kommer jag ju halka efter ännu mer. Jag blir ledsen och irriterad när jag tänker på detta.

Jag måste försöka prata med chefen och säga hur jag känner. Tycker det är jobbigt att prata om det men jag måste ju göra det. Jag tycker att jag är värd mer i lön men det kommer ju inte kunna bli korrigerat förrän till nästa års lönerevision. vill höra vad chefen har för argument till att jag ska ligga på den lönen jag har. Vi har bytat chef 3 ggr de senaste 3 åren så det har inte varit så lätt att framföra hur jag känner.
    Någon här som känner att de är i samma situation?

• Svar på tråden Missnöjd med lönen!
  • CMN

Oh yes! Tyvärr kan jag bara hålla med dig. Däremot fick jag en ökning med 1200 detta året trots föräldralediget men ligger fortfarande 1400 kr under min närmsta kollega som är utbildad samtidigt som mig. Har påtalat detta för chefen flera gånger men pga. olika strukturorganisatoriska faktorer har vi inte samma chef vilket gör att vi har olika potter till våra löner. Verkar som om man har kommit in på en låg ingångslön så är det omöjligt att komma ikapp.

• Humlebo

Fritzie: Är du med i något fack? De brukar ha broschyrer för hur man förbereder sig inför lönesamtalet.

• Cattis63

Min chef gav mig 400 mindre i lön än en kollega, trots att vi kan samma saker, har arbetat lika länge, ingen av oss sticker ut mer än den andra, jag ifrågasatte min chef men han köpte inget av mina argument, klart det gör att jag känner mig mindre värd

• Humlebo

Cattis63: Vad hade chefen för argument då för att din kollega skulle ha mer än dig?

• Cattis63

Inga argument som håller, enda skillnaden mellan oss är att han är kille, och det sa jag, men det var inte det som var orsaken påstod han, jag kontaktade givetvis facket som höll med mig, men jag har inte kommit längre än så.

Svar på tråden Missnöjd med lönen!