Turkisk peppar
Jag har ett väldig sug efter turkisk peppar..fråga barnmorskan om det var okej att äta men fick inget besked om varken ja eller nej? hur gör ni? äter ni salt lakrits med pulver?
Jag har ett väldig sug efter turkisk peppar..fråga barnmorskan om det var okej att äta men fick inget besked om varken ja eller nej? hur gör ni? äter ni salt lakrits med pulver?
Japp, det gör jag. Eller gjorde, för nu är jag inte sugen på det längre.
Det enda jag läst är att man inte ska äta för mycket, typ max 50g per dag och att det gäller även för ickegravida. Tror att du helt lugnt kan äta några turkisk peppar.
Jag har ätit massa av turkiskpeppar,men försökt att hålla mig inom rekomendation.Titta på livsmedelsverkets hemsida.
Jag har ätit 15 stycken och kom på att det kankse inte är så bra...
Det rekommenderas att man äter max 50g lakrits om dagen. Men det har med salthalten att göra. Inte om det är starkt eller ej.
Har själv dille på turkisk peppar och starka kastanjer.
Jag ater saltlaktrits - inga overdrivna mangder dock, mest pga. att det ger mig lite halsbranna..
Klart du kan ata lite Turkisk Peppar!!
Äter tills munnen känns sårig och det inte går längre, men det är också den last jag har just nu... Suck.
Det är helt okej.
Det finns en rekommendation om att man ej bör äta mer än 50g lakritskonfekt/dag, men den gäller för alla, inte specifikt för gravida.
Orsaken är att lakrits innehåller glycyrrhizin, ett ämne som kan höja blodtrycket kraftigt hos vissa personer.
Jag sitter just nu med en påse turkisk peppar Mums
Funderar du om godis med pulver ev är farligare eller?
men... turkisk peppar är väl inte lakrits?? är inte det salmiak?!? Vet ifs att man inte ska äta bara pulvret (som är salten ammoniumklorid) eller för mycket pulver och tydligen inte har värst positiva biverkningar om man äter för mycket av det. Följer salmiak också rekommendationerna 50g/dag max?
Jag åt massor av turkisk pepper i början jag med men man märker fort om man äter för mkt... jag fick halsbränna och konstig känsla i magen av det efter en stund... fast nu blev jag lite sugen på det igen
Ingredienser:
Socker, glukossirap, ammoniumklorid (salmiak), lakritsextrakt, salt, vegetabilisk olja, aromer & färgämne E153
Varför är inte ammoniumklorid bra för? Är det någon skillnad mot för lakrits?
Det är inte salmiak som avses med rekommendationen, utan lakrits.
Men turkisk peppar är lakrits med salmiak, alltså saltlakrits, och räknas till "lakritskonfekt" och omfattas därför av rekommendationen max 50 g/dag.
Däremot funkar salmiak som andra salter, dvs kan höja blodtrycket och bidra till att man samlar vätska...
Har precis klämt en hel påse med turkisk peppar
Nu är de slut
Gott!!! (men inte bra för halsbrännan)