Brieost när man ammar?
Nån som vet? Är såå himla sugen..
Nån som vet? Är såå himla sugen..
Ingen fara vad jag vet!
helt ok, kostråd för ammande finns på www.slv.se
Jag ammar och äter en massa brieost Men jag brukar kolla att den är pastoriserad, vet inte om det spelar nån roll.
Enligt barnmorskan på förlossningskursen på Östra sjukhuset så gällde samma "regler" vid graviditet som vid amning, alltså ska man undvika opast ostar och gravad/ kallrökt lax mm.
det enda man som ammande ska undvika är insjöfisk...resten kan man äta!!
Sen finns det ju barn som reagerar o får ont i magen av vissa matprodukter men det är ju inget de tar skada av....
Zack: tror du missförstått henne eller så har hon BM snurrat till det. Kolla in länken som Marlene skickade..där står allt.
Zack: Det stämmer inte, kolla livsmedelverkets rekommandationer som är länkat till ovan
Har också hört att BM säger att samma råd gäller vid amning som vid graviditet. Fast enligt livsmedelsverket gör det inte det.
Ät på du bara!
Jag iallafall litar mer på livsmedelsverket än olika barnmorskor...
Nej, hon missuppfattade inte mig. Jag frågade klart och tydligt om det verkligen kunde vara så att man ska undvika brieost även under amning. Ja, sa hon och hela aulan stönade. Det var inte så att Listeriabakterierna skadade barnet som vid grav, utan det var du själv som kunde bli sjuk och få det jobbigt.
Det här står faktiskt också på SLV:s sida:
"Det kan dock vara klokt att undvika vissa livsmedel där risken för skadliga mikroorganismer är extra stor. Att den ammande mamman blir sjuk komplicerar ofta situationen när barnet är litet. Exempel på sådana livsmedel är opastöriserad mjölk, råa skaldjur och gravad fågel."
dåhar min bvc sköterska lurat mig igen....jag fick inte äta brie för henne..förtroendet för henne minskar vecka efter vecka
Jag tror inte att barnmorskorna lurar sina patienter utan dom vill nog bara vara på den "säkra sidan" och säger därför att man inte bör äta det.
Fast den brieost som man t.ex. hittar i ostdisken på Ica är garanterat pastöriserad och fri från listeria. Tycker inte alls att ts ska oroa sig.