• mirjamf

Någon som vet vad som krävs vid adoption?

Jag och min man funderar över att adoptera. Har därför lite frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Måste båda har fast jobb och stadig inkomst? Hur länge ska man ha försökt skaffa barn? Finns några krav på boende? (tex att man ska bo i hus inte lägenhet)

Jag har så många frågor. Men det jag mest undrar över är ju vad som krävs för att godkännas som förälder.

Vi bor i Mjölby. Någon som adopterat som också bor där?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som vet vad som krävs vid adoption?
  • Fröken N

Kolla under adoption i stället där kan du nog få mer svar...
    Lycka till

• Fröken N

Ligger under planerar barn

• smurfan2

Som Fröken N sa, titta i adoptionstråden under Planerar barn. Annars kan du gå in på Adoptionscentrums hemsida (AC är den största adoptionsorg i Sverige o har en bra hemsida).

Svar på ngra av dina frågor dock:
    Det är olika från land till land. Generellt sett kan man säga att ni bör ha ordnad ekonomi, dvs inte för stora skulder (bostadslån etc är helt ok) och åtminstone en av er ska ha fast arbete. Det finns också i många länder krav på att man ska vara relativt fysiskt och psykiskt frisk. Det spelar ingen roll hur du bor, bara det finns utrymme för ett barn. Vissa länder kräver intyg på att man har svårt att få barn, andra inte.

• mirjamf

Tack!

Kunde inte hitta adoptionsforumet. Tack för tipset!

• kickan gbg

hej
    ett par vi känner har adopterat och det verkar inte vara så lätt, hon har diabetes och dom fick inte adoptera från vart som helst, dom var tvunga att vara gifta, och hon var inte fyllda 25 så dom fick avslag från nåt land.. men det finns säkert jätte många olika hemsidor att gå in på, sök på eniro om inte annat.. lycka till

• moominmamman

Hejsan!
    Du kan gå in på MIA:s hemsida som är myndigheten för Adoption
    www.mia.adopt.se
    www.adoptera.se
    Man kan adoptera om man bor i lägenhet. Det är inget krav på att man ska ha ett stort hus utan har man ett hem med plats för barn så fungerar det. Annars får man flytta till ett större när barnet blir större och vill ha eget rum.
    De krav som finns är att man är 25 år och gift(0m man inte adopterar som ensamstående)
    Inte har några prickar i polisregistret, ordnade förhållanden och jobb-i alla fall mannen.
    Det finns de som adopterar utan att ha gjort t ex IVF, även de som har bio-barn innan kan välja att adoptera ett syskon.
    Sedan 1 januari 2006 är det obligatoriskt med föräldrautbildning för blivande adoptivföräldrar.
    Ta kontakt med din kommun och hör med dem vilken utbildning de rekommenderar (kan vara kö) och om de t ex har infosamtal för intresserade av adoption. Socialtjänsten gör hemutredningen - en berättelse om er som ligger till grund för att ni ska bli godkända för adoption.

Svar på tråden Någon som vet vad som krävs vid adoption?