• Jenniefager

Hur små barn kan överleva?

Visste inte riktigt i vilket "fack" jag skulle lägga frågan, men ville inte skriva nåt i Vänta Barn.
    Hur stort behöver barnet vara för att överleva när det fötts för tidigt?
    När jag bodde hemma hade vi Reality TV där dom ofta visade program från en avdelning (i England eller USA tror jag) där allt för tidigt födda låg. Jag tycker dom såg väldigt små ut för att kunna klara sig...
    Men det finns ju så bra teknik och utrustning nu inom vården.

Någon som vet?

• Svar på tråden Hur små barn kan överleva?
  • agge333

vet inte riktigt, men från v 28 tror jag...sa min bm iallafall...

• Full av förhoppning

Den minsta de någonsin har räddat var i vecka 22....

Min kusin föddes i vecka 28+1 och det var 17 år sedan.... hon är fullt frisk och normal.

• lurksmulan

Läste i Amelia Gravid att de kan rädda barn som är födda i vecka 22. Sen stod det lite mer, men nu har jag tittat igenom hela tidningen 4 ggr utan att hitta det igen! Jag kom iaf ihåg det där med att de kan rädda barn i vecka 22.

• sessan

min kusin födde en bebis som vägde 700 gr!! Idag är hon 5 år och världens goaste! kommer inte ihåg vlken vecka men det borde var runt 22-24

• pups

min man är 3 mån för tidig, och det är 30 år sen.
    han är så stor å vacker idag!!
    185 å 117 kilo
    *stolt*

• Triss

På mitt BB hänvisas man till förlossningen om "något händer" fr o m vecka 22, och så vitt jag kan läsa mig till på deras hemsida räkanr de med att ha en chans att klara barnen fr.o.m den veckan även fast oddsen inte är så bra.

Jag har själv en dotter född i vecka 27, hon vägde 805g och var 31 cm lång när hon föddes. Hon är nu 6 år och har precis börjat i skolan.

Efter hennes födsel har jag läst allt jag kommit över om prematurbarn, om jag inte minns helt galet så har vissa barn klarat sig som vägt runt 350-400 g vid födseln. Det hänger mycket på just födsel vikten och lungornas mognad om de ska klara sig.

Om ni vill läsa mer prematur barn finns bl.a en svensk sajt som jag tror heter vitidiga.se

• sundborn

Jag "födde barn" i v 21 (20+4) och fick direkt veta att det inte fanns nån chans. Barnet dog av själva förlossningen, på grund av syrebrist. När jag kom in på sjukhuset (2 dgr före min förtidiga förlossning), fick jag veta att barnet kanske skulle leva vid födseln om det kom ut i v 23-24, men att det skulle få mycket svårt att klara sig. "Acceptabel graviditetslängd" var enligt min läkare v. 25-26. Men så långt kom jag alltså inte.

Svar på tråden Hur små barn kan överleva?