Matvrak
Min son är 4 ½ månad och äter redan "riktig" mat, som om han vore 6-7 månader... Jag undrar om det är någon som har det likadant med sitt barn och då hur dem lagt upp måltiderna på dagen??
Behöver tips hur jag ska lägga upp dagen med mat!
Min son är 4 ½ månad och äter redan "riktig" mat, som om han vore 6-7 månader... Jag undrar om det är någon som har det likadant med sitt barn och då hur dem lagt upp måltiderna på dagen??
Behöver tips hur jag ska lägga upp dagen med mat!
Våra åt såhär:
Morgon: ersättning
Lunch: 5-månadersburk, ½ burk fruktpure och vatten
(sonen en flaska ersättning mellan lunch o middag)
Middag: gröt, ½ burk fruktpuré, vatten
Kväll: ersättning
Jag har fått rådet från BVC...
Morgon välling
Lunch en liten burk med matpure och sen en liten burk med fruktpure eller frukt
Mellanmål gröt ev pure el frukt
Middag en liten burk med matpure och sen en liten burk med fruktpure eller frukt
Kväll välling
men det känns så otroligt mycket... Han är inte ens 5 månader men han ratar ersättningsmjölken
Ja, det låter mycket.
Vår bvc rekommenderar inte välling förrän tidigast vid 5.5 månad och då blandat hälften/hälften med ersättning.....enbart välling från 6 månader.
Två mål lagad mat om dagen rekommenderar dom inte förrän efter tidigast 7 månader...helst 8 månader.
grejen är den att adrian redan från dag ett har krävt mer än det normala... och får inte han mat var tredje timma blir han helt galen... och hans mage tål ju allt, tom välling... och han ligger som han ska på kurvan... men det tar ju aldrig stopp för honom... jag fattar inte det
ModernJennie: har haft exakt samma sak och är fortfarande sonen ligger nästan under viktkurvan och är nu 10 månader och han äter runt 6-7 stora potatis varje dag + tex köttbullar til losv. 2stora portioner gröt(vuxenportioner)
2 bananer, 2 yoggi och en 2 välling..
och han går knappt upp i vikt.
Penni : Men vad ska man göra då?? Tycker inte att man får några bra råd hos BVC heller... Vad har du fått för råd??
Skönt att inte vara ensam om detta :)