• Marienil

Ingen aktivitet i äggstockarna....Nån mer som jag?

Jag har varit hos gyn och fått reda på varför min mens aldrig vill komma igång efter p-piller knaprande...(5 månader sen)Doktorn fick t.o.m kalla in en andra doktor för att kunna hitta mina äggstockar på skärmen...hmm....dem syntes knappt allstå.
    Nu har jag lämnat blodprov och ska väl börja äta hormoner antar jag.
    Nån mer i samma situation?

Känns jättejobbigt, fast samtidigt bra att jag fått reda på varför det blev som det blev, och att nu äntligen är det på G.

/ Marie

• Svar på tråden Ingen aktivitet i äggstockarna....Nån mer som jag?
  • Nettan N

Jag har inte nån aktivitet i mina äggstockar utan hormoner.
    Det man får börja med är en tablett (gestapuran, primolut lr provera) för att starta en konstgjort blödning. Sen får man ta en tablett som heter pergotime som framkallar ägglossning. Har man inte haft nån ägglossning av sig själv innan så kan det ta nån månad innan det hjälper. Kroppen behöver liksom vakna till. Men det e inte alltid det e så, det kan mycket väl funka på första kuren. Dock inte på mig.
    Sen tar man pergotime varje månad under fem dagar. Man ska under tiden gå på vul för att se om det blir nån äggblåsa och kontroller att man inte blir överstimulerad.
    sen tar man ofta ett progesteronprov runt dag 21 för att se att äl verkligen inträffade och hur stark/ svag den var.
    Fick man ingen äl så kan dosen behövas att öka. Man kan äta upp till trippeldos på pergotime om det skulle behövas. Sen äter man det tills man blir gravid.
    Om man däremot inte blir garvid inom rimlig tid m pergotime så måste man avbryta eftersom det kan ge tumörer på äggstockarna vid långvarig användning.
    Jag fick bara äta i fyra omgångar sen var det stopp.

Har inte detta funkat så går man över på sprutor finns två olika sorter. Pergotime funkade inte på mig så nu behandlas jag med sprutor ist! Inte alls svårt.

Hoppas att dte löser sig för dig att och pergotime gör så du får ägglossning!

• Marienil

Oj det lät faktiskt värre än jag väntat mej...

Hur länge har du väntat nu, sen du började med utredning?

Hoppas det blir bra för dej nu!

kram Marie

• Nettan N

Nej.. lungn bara lungn!!

Det e inte så farligt. Låter kanske lite rörigt i bröjan men det e det inte
    När ska du komma igång med behandlingen??

Jag har behandlats sen i september förra året. Börjar känna slite drygt nu. Men skam den som ger sig.

Du kan läsa mer om pergotime på www.fass.se

• Marienil

Jag har precis tagit blodprover, hoppas få svar på dem snart.

Jag fick lite dålig information om vad som kommer att hända....
    Du har ju behandlats ganska länge, hur började allt? Fick du som jag, ingen mens efter p-piller ätande eller?

Kram

• Nettan N

Jag inte haft egna ägglossningar på många många år. Så det e inte p-piller som är boven i dramat.

Åt pergotime för ca 5 år sen också. Blev gravid men slutade i ma. Sen dess har jag inte haft skydd alls. Men ville heller inte ha behandling förrens jag kände mig redo för att behandlas förra året.

• Nettan N

Hoppas att du får dina provsvar ganska snart. Kommer han att ringa dig lr har du fått en återbesökstid?

• Marienil

Jag antar att dem ringer mej, jag har ingen återbesökstid än...
    Vi ska på komma till nån fertilitetsdoktor fast inte förens efter sommaren verkar det som. Men jag måste ju få börja äta tabletter innan dess hoppas jag!

Stackars dej....har väntat så många år!!

Det är inte lätt att alltid hålla hoppet uppe förstår jag....men skam den som ger sej.
    Vi ska få bebis, eller hur?
    *kram*

• Nettan N

Självklart ska vi får bäbis! Det får ta den tid det tar... Bara dte kommer!!

Men självklart fäller man många tårar under resans gång. En dag ska de tårarna bytas ut mot lyckotårar

• Marienil

Jaaa....lyckotårar, det tycker jag om =)

Vi får stötta varandra!

Idag har jag haft massa dumma tankar, som typ jag kanske inte kan få barn osv....jättejobbigt,o dumt. Det är säkert inte så, men man blir ju orolig...

Kramiz

• Nettan N

Ja de tankarna känner jag väl igen. Det e ofta jag tänker att det aldrig kommer att gå. Jag kommer aldrig att bli gravid osv.. Så dumt att tänka så, men man kan ju inte styra dte själv.
    Läkaren har ändå gett oss goda chanser att bli gravida. Han sa att dte aldrig går att garantera något, men vi har bra chanser.

Har din kille lämat spemaprov, lr väntar läkarna med det på er?

• Marienil

Nej han har inte lämnat nåt prov, än så länge vet jag ju att det är som jag är boven i dramat...=(

Vi ska få börja utredning efter sommaren lät det som, men ja hoppas jag får börja med tabletterna snart!!

Jag hatar verkligen att gå o vänta..:=(

• Nettan N

Ja att vänta är inte min starka sida heller Räcka ut tungan... Kan bli så förbannat otålig så det riktigt kliar i fingrarna.

Ja hoppas att du kan komma igång med tabletterna ganska snart. Märker man efter ett par månader att det inte funkar så är det ju då lägligt att ta nästa steg. Men vi får hoppas att ni inte kommer dit!

• Marienil

Ja precis...Måste ta tag i det direkt, jag tänkter absolut inte gå o vänta flera år på att bli gravid. Jag vill ha hjälp nu!!!

Får nog resultatet att provtagningarna denna veckan, väntar med spänning på vad dem ska säga..

Kramiz

• Ammi1970

Mina äggstockar är "ur funktion", ingen mens, ingen äggprodution... har ätit progynon och Provera i över ett år, inte fått någon mens än

Men jag har ju svart på vitt att dom är ur funktion... Känns bättre att veta än inte veta såklart...

Hoppas du snart får veta, så du lite mer vet om du ska gå vidare...

LYCKA TILL

• emelita

hej!

Min mens är oregelbunden, har ingen ägglossning heller, har ont i brösten känner att de vill växa mera, jag blir tikig,

mår skit över det, men har kontaktat läkare, ska boka tid snart, allt tar på psyket....

hoppas allt ordnar sig för er... lycka till

kramar

Svar på tråden Ingen aktivitet i äggstockarna....Nån mer som jag?