• Sinova

Recept på broccolisoppa önskas

Hej!
    I jobbmatsalen fick vi en gång en sån god broccolisoppa, den var krämig och smaskig, Skulle vilja göra en själv men hittar inget bra recept. Nån som har ett att dela med sig av?
    Tar gärna emot recept på andra rätter också där broccoli är huvudingridiens, är annars så himla dålig på att äta grönt med broccoli gillar jag.
    Hoppas på svar!

• Svar på tråden Recept på broccolisoppa önskas
  • maj72

Koka brococoli i grönsaksbuljong och purera sedan med stav (eller tryck genom silen) och smaka av med grädde (ju mer desto godare tyvärr), lite vitvin, vitpeppar och eventuell salt. Lätt som en plätt och supersmarrigt.

En annan favisrätt med broccoli är pasta med mögelostsås och broccoli och mandlar.

Koka pasta och häll i också broccolin i sma bitar (har ungefär samma koklängd). Under tiden värm lite mjölk (cirka 2dl) och smält i den cirka 100 gr mögelost (helst gorgonzola). Krydda såsen med lite vitpeppar och vitlök efter smak. Rosta hyvlade mandelskivor i en panna med lite, lite smör. Häll ut pastan och servera tillsammans med broccolin, såsen och mandeln -> supergott!

• Sinova

Det var snabbt svar, tackar! Låter smaskens båda två.
    Gärna fler svar!

• Mamsen Mia

Har tyvärr inget recept men viooll oxå gärna se fler, så jag puttar upp lite

//Mia

• Angelica

Min mans recept...

Dela broccolin i lagom buketter, lägger dom till sidan. Tar alla "stabbarna" delar dom i små bitar o lägger dom i en kastrull täck med vatten, lite salt koka till dom blir riktigt mjuka. Ha vattnet kvar o mixa med stav. Sen kan man välja att sila om man vill. Ta sen lika del grädde o mjölk låt koka upp med salt o peppar o ev lite muskotnöt i broccolimixen.
    Precis när soppan kokat upp lägg ner buketterna i soppan i ca två min så där är tuggmotstånd i soppan. Servera sen.

• My 2

Mitt recept:
    Koka broccoli och potatis och lök mjukt i saltat vatten och en massa grönsaksbuljon. När allt är mjukt häll av 2/3 av "spadet" och spara det. Purea med stavmixer, späd med "spadet" tills du får en "tunn gröt", späd sedan ytterligare med mjölk/matlagninsgrädde. Smaka av med peppar.

Går att variera i oändlighet genom att byta ut broccoli mot andra grönsaker, t.ex. morötter eller blomkål

Annars brukar jag göra en god grönsaksgratäng med broccoli, kokar broccoli, blomkål, morötter, potatis och lite vad jag har. Sedan gör jag en ostsås där jag använder en stark grönsaksbuljong att späda med och givetvis musig matlagningsgrädde (ja, eller mjölk då om jag känner mig nyttig), ost enligt smak, kryddar med salt, peppar och muskot. Lägger grönsakerna i en ugnsform, häller såsen över och gratinerar i ugnen tills den fått fin färg. Vill man komplettera med något kött kan man t.ex. ta bacon eller strimlad kyckling och blanda med grönsakerna. Helmums!

/my

• Jennie Brunflo

Koka bandspagetti

Koka broccoli.

Lägg spagettin på en tallrik, lägg broccolin uppepå. Riv ost över hela härligheten och rör ihop allt. Riv massor med ost ovanpå.

Voila en kaloribomb!

Svar på tråden Recept på broccolisoppa önskas