• Anonym (???)

separation med bebis på 4 mån och delad vårdnad..?

jag ska separare med min sons far.
    vi har en gemensam son på 4 månader som vi har delad vårdnad på.
    vi hade planerat att han skulle vara pappaledig till hösten.
    och enligt försäkringskassan måste pappan skriva över sina dagar åt mig, trots att man ska separera (då är dessutom 60 dagar öronmärkta till pappan).
    soc rekomenderar inte växelvist boende förän tidigast 2 års ålder. Hur kan man då praktiskt lösa detta?
    jag hade ett förslag till pappan att han kan vara pappaledig men att sonen bor hos mig och han har honom om dagarna. men detta ville han inte gå med på utan tyckte att sonen skulle vara hos honom. trots att växelvist boende inte är att rekomendera vid så tidig ålder.
    till historien tillhör att vi är under utredning på soc pga att fadern varit våldsam och visat ett direkt olämpligt beteende.

vet inte vad jag ska göra..
    någon annan som suttit i samma situation??

• Svar på tråden separation med bebis på 4 mån och delad vårdnad..?
  • Alltid

Oroa dig inte. Han kommer aldrig få igenom vv på bebis. Speciellt inte om han uppvisat ett våldsamt beteende.

Jag tycker att barn ska ha rätt till sina bägge föräldrarna, men det finns gränser......

• Anonym

Är det möjligt att ni har 2 gemensamma boenden så att barnet bor på ett och samma ställe och att ni flyttar varannan vecka?

• septbebis

Sista anonym: En så pass liten bebis kan inte vara ifrån den ena förälderna under sålång tid som en vecka även om det är föräldrarna som flyttar.

• septbebis

Jag och mina barns far bor inte ihop. Vi har 3 barn ihop varav den yngsta är 8 månader. Jag har fått överta hans dagar (förutom de 60 dgr som ju inte går att överlåta).

Våra 2 äldsta barn (8 o 10 år) bor varannan vecka. Vår yngsta bor hos mig men träffar sin pappa 7 timmar varannan dag.

När min mammaledighet är slut så ska han ev. ta ut sin pappaledighet direkt efter, eller så ska han spara sin 60 dagar och plocka ut någon dag då och då. Han har inte bestämt ännu hur han ska göra.

• septbebis

Glömde att tillägga att ett sånt litet barn behöver träffa båda sina föräldrar OFTA!

• gullican

Nej, växelvist boende lär det inte bli.

Däremot så om pappan ska vara föräldraledig så är det ju i så fall bättre att barnet också sover hos honom då så att det slipper just det växelvisa. Det är ju också viktigt att du träffar barnet ofta så att det inte blir utan dig.

Ett annat problem är att eftersom ni har gemensam vårdnad(delad finns inte som du skrev) så har ju pappan rätt till sin halva av dagarna om han vill det och "får" han inte ha barnet hos sig kan han låta bli att ta ut sina dagar nu och inte heller skriva över de han kan till dig. Då hamnar ni i en mindre rolig sits. Du måste återgå till arbete eller studier medan barnet är för litet för att gå på dagis. Inte helt lättlöst problem.

Dock, ÄR han konstaterat olämplig som pappa så ska han naturligtvis inte ha hand om barnet alls. DÅ söker du ensam vårdnad och får då alla FP dagarna.

• Anonym (samma)

Hejsan

Jag sitter i exakt samma sits.
    Jag har en dotter på 5 månader och jag och barnets pappa separerade för 3 veckor sedan.

Jag och han har också gemensam vårdnad. Men försäkringskassan har inte sagt att han MÅSTE skriva över sina dagar på mig. Dom har iofs inte sagt något alls.

Pappan vill också ha växelvis boende, men soc sa nej, inte förrän barnet är minst 3 år. Tills lut gick han med på något annat. Men jag vet inte heller hur det bli till hösten. Jag hra lagt samma erbjudande till han när vi var på familjerätten sist, hon bor hos mig men du har henne hela dagarna. Men det ville han inte.

Vi ligger inte under utredning hos soc. Dom gjorde en "utredning" på oss i januari. Och just nu så har jag kontakt med en polis och vi ska lägga en anmälan mot han pga hur han har betett sig mot mig.

Ett tips som jag fått från många är att dokumentera allt! Skriv ner datum tidpunkter vad han säger och vad han gör och inte gör som han borde göra. Har du möjlighet så finns det på Clas Olson en liten manick som man kopplar mellan en bandspelare och telefonen så kan man väldigt enkelt banda samtalen med han.

Ett annat tips jag fått är att skaffa en advokat och begär ensam vårdnad om barnet pga pappans olämplighet och pga att jag och han inte kommer överens ...

Hoppas att det är lite tips på vägen ...

• Anonym (???)

tack för alla tips!!

• Anonym (Skarabo)

Måste tilägga en sak, har varit och är i samma sits, men vi har kommit lite längre än er. Vv boende rekomenderas inte utav SOC men ingen FÖRBJUDER det. helt och hållet vad barnet klarar av.

Finns många exempel på att det funkar bra. Man måste alltid utgå ifrån barnets behov, inte era.
    Låt pappan ta hand om sin fadersroll, om ni anser att han är olämplig, begär utredning i just DEN frågan på soc. Inte hur ni samarbetar eller vad han gjort mot DEJ. Jag tycker att det absolut inte har någonting med att göra hur han är i sin fadersroll.
    Jag har ett emellaåt tunnelseende fd. sambo, som kan vara aggresiv mot mig. Men sen har min dotter den bästa fadern i hela världen. Förstår ni mig?
    Visst många många gånger vill jag bara slippa se hans ansikte, slippa diskutera, men jag har inget val. Min dotter har rätt till hennes pappa. Jag måste göra allt i min mammaroll för att främja det.
    Jag var helt emot vv boende på en sådan liten (gick isär under grav. och hon är idag 7 mån)
    Vi började med att varje vecka ha "likadant schema" så mån & ons 09-17 var hon hos pappa och varje fre 09 till lördag 17.
    Funkade kanon. Sen nu är hon en hel helg och tis & tors.
    En kollega till mig hade samma sak men det fixade inte barnet. Blev oroligt och hade svårt att sova. Vår dotter är glad, pigg och frisk!
    Vi tänkte också ett tag på att ha ett boende som vi delar på. Men ärligt talat, man ska känna sig som hemma, göra som man vill, ha sina saker osv. Barnet kommer ju endå en vacker dag ha er på skilda håll, varför inte börja på en gång?
    Bara mina åsikter.
    Lycka till, och kom ihåg, pajkastning vinner ingen på!

Svar på tråden separation med bebis på 4 mån och delad vårdnad..?