• Nicoles mamma

Vad menas med rotavirus?

Min dotters kompis gjorde ett avföringsprov och fick veta att han hade rotavirus. Han hade då varit sjuk (maginfluensa liknande) i en månad. Min dotter har oxå varit lika dan nu i över en månad. Så vi har fått tid till doktorn idag för att lämna avföringsprov.
    Men vad är rotavirus för nått egentligen? En del får det att låta så allvarligt medans andra bara rycker på axlarna och säger "jaja"

• Svar på tråden Vad menas med rotavirus?
  • Lilla Linnéa

Rotavirus är det vanligast diagnostiserade diarréviruset hos barn i Sverige.
    Vid infektion med rotavirus är de vanligaste symtomen diarré och kräkningar, ibland med uttorkning som följd. Sjukdomsförloppet varar normalt 4?6 dygn.
    Sjukdomen är inte anmälningspliktig enligt smittskyddslagen. Vid utbrott ska smittkällan om möjligt identifieras, framför allt om detta sker på spädbarnsavdelningar och institutioner.

www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx

• Nicoles mamma

Ah... Okej! TAck så mycket!

Men det står att sjukdomsförloppet varar normalt 4-6 dagar.
    Men både min dotter och hennes kompis (samt hans pappa) har varit sjuka i över en månad. Är det vanligt att det håller i sej så länge? Är trött på allt diarre´nu. Vill att det ska ge med sej nån gång.

• Lilla Linnéa

Återinsjuknanden ses ibland. Finns ingen behandling tyvärr det måste läka av sig själv.

Jobbigt att de varit sjuka så lång tid!

• Enyana

När min dotter hade rotavirus så sa de på sjukhuset att diarrén kunde hålla i sig flera veckor innan det blev normalt igen. För henne tog det ca 2 veckor innan magen blev hyfsat normal igen, men då hade hon kräkts i två dygn innan hon blev inlagd med dropp och efter det kom diarrén igång och höll i sig den tiden. Vi var med i en studie om rotavirus och fick föra dagbok över hennes bajsande...hur många gånger per dag, hur det såg ut etc, och skicka in det till läkaren när det blivit bra. Tydligen är det såpass vanligt att de ska ta fram (eller kanske redan har gjort det) ett vaccin mot det till små barn.

• Nicoles mamma

Okej... Då förstår jag lite mer...
    För hoppas det bli bra snart då...
    Tack för er hjälp!

• verrron

Det kan ju vara ngt nytt virus det råkat ut för (Din väns son) eftersom pappan var sjuk med. När min son hade rotavirus sa de (läkarna!) att vuxna inte kan få rotaviruset, att inte bli sjuk alltså men man kan ändå smitta vidare, men sjukdommen bryter aldrig ut. Här vars jag bor var det två st dagis som var tvugna att "anlita" akuten pga att rotaviruset bara gick runt runt bland barnen o på de 60 barnen (totalt från båda dagiserna) så fick inte en endaste vuxen rotavirus, ingen ur personalen, ingen förälder, varken jag eller min sambo.

Ang diarren på din dotter..när vi var med i studien om rotavirus så sa det att det vanigsate är att man kräks oxå i samband med det. För oss gick diarren över fort, på en dag eller två. Läkarn sa att det skulle försvinna rätt fort.

Hoppas iaf ni kommer på vad hon har för ngt o lycka till!!
    Rapportera sen hur det gick hos läkarn idag!

• Nicoles mamma

Nu har vi varit hos doktorn. Stackarn fick nål i fingret. Sen pressade dom hennes finger så de kunde fylla ett rör till hälften med blod. Stackarn. Trodde nästan att fingret skulle förbli platt sen...

Fick med mej en slags plastpåse med tejp på, en burk och 2 stora rör. Plastpåsen fick jag tejpa fast i underlivet på henne och sätta på en blöja. När påsen var full med kiss klippte jag hål i påsen och hällde kisset i burken.
    Nu återstår bara de 2 rören med. Jag väntar på nästa bajs-blöja. Då ska jag fylla rören till hälften med bajs.
    Sen ska allt lämnas in till labbet så ska de se om det kan vara rotavirus, urinvägsinfetion, mask imagen eller annan parasit.
    Så har vi fått tid till allergimottagningen om nästan 2 veckor. Ska se om mjölken ställer till det för henne.

Rotavirus!
    Det är oftast bara barn som smittas. Det är inte många vuxna som får det. Men har man inte haft det själv som barn så är det större chans att man smittas. Och eftersom det är ett vanlig virus så har de flesta stöt på det nån gång (som jag fattade det).

• Viktoria74

En liten kommentar om vaccinet sm utvecklats. Min son var med i en studie och fick vaccin. Vi fick senare höra att vaccinet skyddar mycket bra men att man inte ska massvaccinera barn i Norden utan enbart speciellt känsliga/sjuka barn. Tycker att man borde kunna få välja det själv och betala för det då. Inte roligt med rotavirus.

Svar på tråden Vad menas med rotavirus?