• MissDecember

Semestra i Stockholm

Hej hopp alla glada!

Nu börjar sommarsemestern närma sig och jag försöker planera in något trevligt för mig och min man. Har tänkt att semestra i Stockholm ett par nätter. Ska köra bil dit.
    Vad är bäst?

Att välja ett hotell i city så att man inte behöver använda bilen under vistelsen. Problemet blir väl då att hitta till hotellet, Stockholm är väl inte så lätt att köra i.
    Alternativt bo utanför och ta tunnelbanan in.

Har ni några andra bra tips i vår huvudstad?

• Svar på tråden Semestra i Stockholm
  • MINI25

Vad är det ni vill göra när ni är där?

Shoppa, sightseeing- bara vara i city? Hur ser er budget ut?
    Vill ni sola och bada? (Åk ut i skärgården och bo på pension, ta båten in till stan för shopping/utflykt?)
    Har ni varit i sthlm tidigare?

...Har tusen tips isåfall...

• MissDecember

Det vi skulle vilja ägna oss åt i Stockholm är promenader på stan, shopping, någon båttur, en runda på Skansen och Gröna Lund, äta på mysiga restauranger osv. Alla tips tas emot tacksamt!

• Xara

Absolut bo på hotell i city: en får vara kartläsare när ni tar er dit och sedan kan ni ställa och glömma bilen och alltid ha nära 'hem'!

Promenera eller cykla runt Djurgården och titta in på Prins Eugens Waldermarsudde gillar jag.

Självklart en eftermiddags/kvällstur ut till Fjäderholmarna, så att ni kan äta rökta räkor i småbåtshamnen medan ni tittar på solnedgången *romantiskt*.

Picknick i Hagaparken och kolla in Fjärilshuset, samt promenera tillbaka in till stan.

Oj det finns ju hur mycket som helst, men jag måste gå och äta lunch nu...

• Zenobia

Ute på Djurgården där Skansen är och de ligger ett vadnrarhem som är en båt som heter Af Chapman.

Ett annat tips är att gå på Akvaria ute på Djurgården. Sen har du Wasa Museumet.

www.stockholmtown.com/

• MissDecember

Tack för era tips!!

Tror ni att vi lantisar kan hitta in till hotellet i stockholm city då med bil. Eller är det en omöjlig uppgift?

• smurfan2

Absolut bo inne i stan! Varma sommarkvällar är det helt underbart att strosa i Stockholm, och kanske äta frukost på ett kaffe inne i stan på morgonen, inte roligt att sätta sig på en tunnelbana då.

Det är klart att ni hittar till ert hotell, det är ju bara att fråga någon inföding . Det mysigaste är ju också att inte bo allra mest i city (runt Sergels Torg eller Centralen, urk!) utan bo på någon av malmarna där det är lite mer lokalt folkliv.

• Lejra

Vi ska på semester till stockholm i slutet av augusti och vi ska på bo på ett relativt nytt vandrarhem på kungsholmen!

Jag har inte kört bil själv i sthlm, men enligt bekanta så är sthlm inte särskilt svårt att köra bil i utan ska vara bra skyltat! Det ni kanske bör tänka på om ni kör bil in i sthlm city är ju att man får betala för att köra in i city, vägtullar eller vägskatt eller vad heter det?

• NinaFina

Bara att strosa runt i gamla stan och äta en mjukglass tycker jag är mysigt. Eller följ med på en stadsvandring och passa på och lär er lite om stadens historia (om man gillar det).

Ta en båttur ut i skärgården med en picknick-korg.

Kungsträdgården brukar ha mycket "happenings" under sommaren. Kolla in om det är något då när ni ska dit. En bra sida att kolla in är "Allt om stockholm" www.aos.se

Lycka till och hoppas ni får en fin semester i huvudstaden!

• smurfan2

Lite mer tips

Försök upptäck det "riktiga" Stockholm. Gamla Stan i alla ära, men det gör ni på en förmiddag. Varför inte se hur olika de olika stadsdelarna är i stan?
    Östermalm: ta en tur längs Karlavägen från Humlegården bort till Karlaplan, gå ner för Narvavägen till Djurgårdsbron, ät lunch vid brofästet och titta på båtarna. Gå Strandvägen fram och ta Nybrogatan upp till Östermalmstorg.
    Söder: Starta vid Slussen, gå Götgatspuckeln fram, slink in på C/O Stockholm, fortsätt till Skånegatan (SOFO), ta en kaffe på något av de mysiga kaféerna, titta i kvarteren i alla små butiker, gå tillbaka förbi Katarina kyrka och njut av utsikten över Stockholm. Åk upp till Gondolen vid Slussen och ta en drink med stans bästa utsikt.
    Vasastan: Gå Drottninggatan norröver mot Odenplan, titta i alla små antikhandlar (lumpbodar?) längs Odengatan vid Vasaparken, gå ner till Rörstrandsgatan och sätt er på en uteservering. Ta även en tur i Hagaparken och titta på Norra Europas vackraste engelska park (planerad på 1700-talet). Ät glass.
    Kungsholmen: Åk till Väsermalmsgallerian och gå ner mot Rålambshovsparken och titta på alla picknickare. Följ Norrmälarstrand framåt till Kungsholmstorg, titta lite i butikerna, gå Hantverkargatan österut till Stadshuset. Därifrån tar ni er lätt tillbaka till City igen.

Ha det så mysigt!

• Maja 79

Allt beror väl på hur mycket pengar ni vill spendera.. Hilton i slussen eller Scandic Hasselbacken är väl lite dyrare alt. Medans Chapman är ett billigare vandrahems alt.

Men jag tycker nog att ni ska bo så nära city som möjligt för att kunna ha gångavstånd till allt..

Själv älskar jag att traska på djurgårn, där finns museum, grönan, akvaria, vasa, fik, restauranger.. Ta spårvagnen mellan norrmalmstorg och valdermarsudde (finns även en vagn med fik, så man kan sitta och titta och njuta)

Knata runt i stan och shoppa lite är det jag tycker minst om i stlhm, för mycket folk på sommaren..

Du kan ju kolla in slottet, kaknästornet, guidad tur på globen, tekniska museet..

Jag skulle nog kunna sitta och skriva i flera dagar tror jag..

Personligen älskar jag södra sidan och framförallt Gröndal. Där kan man gå längs Mälaren och hitta massor med små fik. Kanske gå till Vinterviken och fika..

• MINI25

Personligen så skulle jag undvika just "city"
    (ok, rätt svårt- men man behöver ju inte bo vid Hötorget/Kungsträdgården/Hamngatan- som är rätt ja, fult helt enkelt..)

Leta er utåt men inom tullarna, Söder är mysigt att bo på, man kan ta en lååång kaffepaus och äta en underbar räckmacka uppe på utsiktsplatsen "fåfängan"- "mittemot" Söder och Fjällgatan.

Ta en tidig båt ut till nån av alla öar, eller kanske en tur ut till Saltsjöbaden och ta båten därifrån, t om äte lunch på Grand i Saltsjöbaden- kanske ett skoj sett att se andra delar av Sthlm?

Åk ut till Lidingö och fika på Breviks kursgård (kommer ej ihåg vad den heter!- bland kossor och ängar) eller ta en tur till Millesgården.

Åk ut till Sigtuna och strosa längs strandpromenaden och Stora gatan- garanterat underbart! (Fika på Tant Brun eller ät en lätt lunch på Farbror Blå). Njut helt enkelt av Sveriges äldsta (och kanske vackraste) stad. (Pendel till Märsta, vidare med buss tar ca 60 min från centralen).

Promenara i Hagaparken, på Djurgården (besök Ulla Winblad eller Rosendalsträdgård), och ät bakverk på Tösses på Karlavägen!

Mycket äta

...Strosa runt på Hötorgshallarna eller i Östermalmshallen om det regnar, gå på museum eller ta en tur ut till Drottningholm- inte för att se slottet utan för att se de fina omgivningarna!

• AnnaKlara

MINI25:s tips är så bra så jag blir helt glad över att jag bor i Stockholm

Det jag kan tillägga är att om man ändå är just i city, är det härligt stadsigt att åka upp högst upp i Kulturhuset, där vi har Stockholmsterrassen, ett härligt ställe med bar/fik + lite lätta luncher. Det här är ett av mina absoluta favoritställen på sommaren, hur mycket citykänsla som helst och inte sällan har de bra spelningar där på kvällarna. Så, ni lär ju passera genom själva citydelen under ert besök - passa på att luncha/ta en drink där!

Svar på tråden Semestra i Stockholm