• Popflickan

Bra gratis städprogram för pc? Finns det??

Om jag minns rätt så fanns det i tidigare (vi snackar fem sex år bakåt) versioner av Norton systemworks jättebra städfunktioner för datorn som tog bort fildubletter och hittade diverse fel på ett enkelt sätt. Jag har nu Systemworks 2005 och där hittar jag inte samma funktion. Visst Cleansweep tar bort olika cachefiler och annat, men den hittar inte fel och dubletter.

Finns det något gratis bra städprogram att hämta hem på nätet??
    Har en massa junkfiler i datorn som jag skulle vilja rensa bort!

Hjälp! Alla tips tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Bra gratis städprogram för pc? Finns det??
  • MissyGBG

Det beror på vad du vill städa bort.
    Jag har ett antal små fina gratisprogram i min dator.

• Pappa DeNiro

Hmm man ska nog akta sig för en del städverktyg som är gratis, man vet aldrig vad man får in

Du kan alltid gå in på kontrollpanelen och välj läggtill/tabort program och avinstallera onödiga program du inte använder.

Annars brukar jag installera om Win XP med jämna mellanrum finns ingen bättre städning än det..

• MissyGBG

Pappa DeNiro: Ursäkta mig då. Men de fungerar för mig. Har både brandvägg som är uppdaterad och virusskydd. Har aldrig haft ett virus.

• Popflickan

Pappa DeNiro:
    Hur gör jag om jag vill installera om XPn? Var lägger jag alla grejjer jag vill ha kvar? Progam och t ex bilder och "egna" grejjer?

• Pappa DeNiro

MissyGBG klart det kan fungera helst när man har skydd som brandvägg/antivirus, men en del "bra" program där ute kan ställa till det

Visst använder man något kännt "märke" så borde det vaera såfarligt.

Bästa är att bränna ner allt på en skiva eller DVD, program brukar tyvärr vara svårt att flytta.

• dahlbom

Ett tips skall du formatera om din dator (hdd)så kan det vara smart att dela upp din hdd i en partition. Själv har jag bara oprativet på C: cen så lägger man i resterande program mm i andra partitioner. flytta även minad dokument och sådant till en annan enhet skall man sedan rensa sin dator så har man ju kvar allt i de andra i de andra enheterna och så slipper man bränna en massa skivor.
    Formatera gör du med xp skivan. sätt in den i dartorn och starta om den. sen skriver du bara in hur stor del du vill att c: skall vara.

• BillaBong

Jag använder Ad-Aware Personal på båda mina datorer och det funkar jättebra. Kanske kan tillägga - om det spelar någon roll - att jag fick det tipset av min pappa som är IT-konsult och pysslar med det där dagligen. Det är gratis att ta hem.

Tror adressen där man kan hämta är: http://www.lavasoft.de/

Lycka till!

Nova, f.060220.
  • 201201232

SpyBot Search and Destroy
    Adaware
    CCleaner

är tre bra gratisprogram.

• Popflickan

Tack för alla bra tips!

Men hur gör jag nu då med alla program jag har som jag vill ha kvar? När jag nu ska formatera om allt menar jag. Hur flyttar jag dem? Vissa har jag installations-cd till så de är ju bara att installera om, men resten då?

• BillaBong

TS:
    När jag formaterade min dator hade jag min andra att flytta över till, men har man inte det vet jag faktiskt inte hur man gör, tyvärr... :-/

Finaste Nova, f.060220.
  • Popflickan

Men HUR flyttade du över programen då?
    Vi har en extra hd i datorn för backuper och sånt, den kan vi använda.
    Flyttar man bara mapparna med programmen i? Har för mig att det brukar finnas filer som hör till program i andra mappar också, t ex i systemmappen och så. Och om man bara flyttar programmappen så blir det ju kanske filer kvar? Eller?

• BillaBong

Popflickan:
    Bra fråga! Kommer tyvärr inte ihåg exakt, var så himla länge sen. Men jag har för mig att vi (fick hjälp av pappa) flyttade varenda lilla fil som hade med programmet att göra. Alltså även de som du pratade om som ligger i t.ex. systemmappen. Gör en ny tråd med en tydlig rubrik så får du nog bättre svar

Finaste Nova, f.060220.
Svar på tråden Bra gratis städprogram för pc? Finns det??