• knossan78

Känner bara rörelser under naveln, kan det vara så ?

Livmodern når ju en bra bit ovanför naveln i v.28. Men varför känner jag aldrig några sparkar eller rörelser så högt upp? Känner bara upp till jämnhöjd med naveln ungefär. Kan heller inte "känna bebisen" när jag trycker/känner på magen högre upp, det känns liksom "tomt" till skillnad mot under naveln där det är alldeles hårt och man känner att bebisen ligger.

Kan detta betyda att min bebis inte är så stor som den borde ? Hur har det varit för er ? Dessutom tycker jag inte magen har växt synbart på flera veckor. Borde den inte växa som sjutton nu? Var på föräldrarutbildning i går och jag hade minst mage av alla.

Ha en bra dag.

• Svar på tråden Känner bara rörelser under naveln, kan det vara så ?
  • Emelie82

Jag känner också mest av bebisen under/runt naveln, är i v. 31. Någon enstaka gång lyckas han sparka högre upp men annars känns min mage känns oxå "tom" ovanför naveln.
    De senaste veckorna har han sparkat längre ner än vanligt men tror det beror på att magen har sjunkit ner lite.

Min mage växer inte heller så överdrivet mycket, är också "lite" jämnfört med vissa andra. Jag har hos barnmorskan i v. 28 då sa hon inget om att det inte var som det skulle. Hon sa dock att han nog inte skulle bli någon jätte bebis utan liten/normal.

Har du inte tid hos barnmorskan snart så du kan fråga?
    Tror inte det är något att oroa sig över, men intressant att höra vad andra säger

• Bebisjuli06

Min bebis kändes också mest under naveln vid den tiden. Nu är jag i v. 34 och den sparkar och har sig ända upp till mina revben. Det kommer snart, vänta bara!

• Lina1979

JAg hade också så, men när bebisen vände sej med huvudet ner, då kom sparkarna ovanför naveln! Så det kommer.

• E Wrigsell

Jag har bara känt under naveln ja mä. Till i går natt...
    Kunde inte sova på HELA natten... De tryckte å sparka i sidorna så ja trodde ja skulle svimma! Sen kom de en jätte knuff å så avtog de! Efter de så har ja känt sparkar både på sidor å rakt upp i revbenen. Var hos BM idag som sa att hon hade vänt sej. Tyvär behöver de inte va sista gången, går nämligen in i v.28 imorgon så än kan hon vända sej... Men ja hoppas att hon håller sej neråt

ok så de ja ville komma till är att din bebis kanske inte har vänt sej... utan ligger mä huvudet uppåt, å då känner du såklart sparkarna under naveln.

Ehh, ja... Lycka till

• Cizi81

Än så länge kan beben snurra runt i magen och på mina besök hos BM har den alltid legat snett över magen så den sparkar bara höger om naveln eller möjligtvis lite längre ner. Om någon vecka skulle den vända sig med huvudet ner sade hon och då lär man ju få känna sparkarna mot revbenen så det räcker och blir över
    (v.31)

• knossan78

Någon mer som varit med om dettta ?

• Xenedra

Är i vecka 21 och liten ligger väldigt långt ner. Förra gången jag var gravid låg hon mer mitt i och for runt tills hon vände sig. Men den här gången har jag bara kännt över naveln en gång. Känns bara tyngre att bära när den ligger så lågt och vissa mammabyxor känns allt annat än bekväma...

• Mli79

Som jag svarade i din förra tråd så är det enligt min BM vanligt att bebisen ligger med både huvudet och fötterna ner. Alltså dubbelvikt. Det gör att alla rörelser man känner blir nedanför naveln. Så har min legat de sista veckorna, men har nu rätat ut sig och nöjer sig med att bara boxa på urinblåsan istället för att sparka på den också samtidigt.

Svar på tråden Känner bara rörelser under naveln, kan det vara så ?