• Mosaik

kroatien vs italien

hej där! behöver lite hjälp..

ska i juni husbila utomlands med sambon, 1,5 årige sonen och mina föräldrar. problemet är att vi inte vet vilket av kroatien eller italien vi ska välja, vi behöver inmte bestämma oss förän vi är i typ österike eller nått men vad skulle ni valt?
    för och nackdelar tack

• Svar på tråden kroatien vs italien
  • Rompy

Hej! Jag skulle aka till Kroatien; dar kan ni njuta av ett rent hav samt vacker natur. Dessutom ar maten valdigt god... Finns aven manga arkeologiska lamningar om ni ar intresserade av det. Hoppas att ni far en bra resa!

• HumDis

Jag har varit i Italien många gånger och en gång i Kroatien.

Jag vill aldrig någonsin åka tillbaka till Kroatien igen! Många människor var väldigt otrevliga och det var som om de bara var intresserade att få betalt för sina saker. Har aldrig blivt så besviken på ett resmål och då har jag ändå rest en hel del.

När man badade var man tvungen att ha skor på sig eftersom botten var så stenig. När vi åt mat på restaurang så fick man vara glad om man fick beställa inom en halvtimme-timme. När vi åkte taxi in till stan en kväll så fick vi åka tillbaka efter en timme eftersom de flesta människorna stank så mycket svett.

Vet att jag låter hård men vi åkte hem 3 dagar tidigare än vi planerat pga att vi blev så besvikna. Har flera bekanta som haft liknande upplevelser där.

Italien älskar jag däremot, dock är det något dyrare än Kroatien.

/ HumDis
  • Mosaik

hejsan och tack för era svar , ja jag har ju hört att det ska vara väldigt fint i kroatien, och billigt... men italien känns mer som ett säkert kort? är sjukvården bra i kroatien, och i italien? ?
    tack å kram

• Liam o Lukas

jag skulle till akuten med min son och det tog 5 min så hade han tittat på han och skrivit ut mediciner, för halsont som jag visste han hade,,, 5 min jag trodde jag skulle sitte där i 5 timmar plus för kroatien mirre

• Pokergirl

Italien är dyrt men fantastiskt vackert land! Sen har det ju att göra med vart i Italien ni tänker er? Rom är jättedyrt men om ni väljer nån liten ort i nordvästra italien så blir prislappen betydligt trevligare. Det finns saker att se överallt och människorna är vänliga. Om ni känner att ni har råd att lyxa så välj Italien, men var beredd på att betala en hundralapp för en pizza och 20 kr för en flaska kranvatten.
    Kroatien är lite billigare och även det vackert. Tyvärr är stränderna inte de bästa, klippiga och vassa stenar, men vattnet är grönt och vackert, folket vänliga och maten helt ok.

• Jardine

Har bokat resa till Split, Kroatien. Åker den 27 maj. Ingen aning hur det är där men hoppas att det är varmt och skönt och god mat. Har så svårt för mat som jag inte har smakat förrut, är rädd och bli magsjuk vilket jag blev i Turkiet. Fy vad hemskt. Tror ni att man får en fin solbränna där? Är det tillräckligt soligt? Åket dit oxå för att få lite färg inför det kommande bröllopet. Har hört mycket bra om Kroatien. Hoppas allt stämmer.

• elm

till humDis

HEj, jag vet inte var du har vari i craotien men det är faktisk tvätom, jag åker ju dit varje år, folk är super trevliga, och det är vackert och rent, oooo gud att dem luktar svet det tror jag inte på::)))) men men alla får ha sina åsikter... men croatien är för vaker, det kan jag garantera

• HumDis
    elm skrev 2006-05-22 14:15:26 följande:
    till humDisHEj, jag vet inte var du har vari i craotien men det är faktisk tvätom, jag åker ju dit varje år, folk är super trevliga, och det är vackert och rent, oooo gud att dem luktar svet det tror jag inte på::)))) men men alla får ha sina åsikter... men croatien är för vaker, det kan jag garantera
    Du tror inte mig? Nej, det är väl upp till dig.

Men skulle jag ljuga om en sådan sak? Är du själv från Kroatien eftersom du reagerar på det sättet?
    / HumDis
  • elm

nej, tyvär det är jag inte, men eftersom jag har vart där 4 ggr upplevde jag inte croatien så...

Svar på tråden kroatien vs italien