• nennie81

Autogiro --för lite pengar på kontot?

Jag har gjort en blunder!!

Min fackavgift dras efter den 15 varje månad (eftersom jag fick lön den 15 innan jag fick barn)

Jag har aldrig förut haft tomt på kontot men nu har jag tydligen handlat upp mina sista korvören!!!

Gick in och kollade saldot på nätet idag och insåg att jag tydlligen bränt mer än vanligt denna månad och fackavgiften har inte dragits...

Har någon av er varit med om att det ej har funnits tillräckligt med pengar när en autogiro-betalning skall dras?? Vad händer då? Ska självklart ringa mitt fack oxå men det har en hiskeligt lång telekö så jag tänkte höra med alla smarta Effellare om ni vet vad som händer!

• Svar på tråden Autogiro --för lite pengar på kontot?
  • HumDis

Det som händer är att den inte dras alls. Ring ditt fackförbund och förklara ditt misstag. Sedan får du förmodligen betala in den manuellt.

/ HumDis
  • lurksmulan

Jag jobbar med sånt, och vi har så att vi försöker dra pengarna vid fyra tillfällen. Först på förfallodagen och sedan tre dagar i följd.
    Men jag vet inte om alla företag för på samma sätt.

Hos oss kan man göra så att man kan få dubbel dragning nästa månad, men det bästa är att ta uppgifter och göra en egen inbetalning.

• Norpan666

Det dras så fort pengar finns på kontot samt att det kommer en påminnelse hemskickad!

• Viktoria74

Jag tror dom försöker dra det 1 eller 2 gånger till innan det händer nåt.

• musli

Det brukar hända nån gång för oss också och då har vi fått en avi hem i lådan där det står att det kommer att dras dubbel avgift nästa gång istället.

//heavy metal-mamma...
  • nennie81

Tack för era snabba svar!!

Hoppas att lillan somnar snart för det är inget kul att sitta i telekö med en otålig tjejja!

• sweetpea

Vi försöker dra en gång - finns det inte pengar då så klassas fakturan som obetald och ungefär 10 dagar efter förfallodagen går en påminnelse ut och påminnelseavgift läggs på. Med påminnelsen följer ett inbetalningskort, så att man kan betala manuellt.

• nennie81

Har nyss ringt och pratat med världens trevligaste kille på facket! Tänk om alla handläggare var lika trevliga och sakkunniga! skulle nästan vilja skicka in ett dagens-ros inlägg i Dn (märks det att jag tidigare haft en väldans otur med telefonhandläggare )

Han berättade att de på mitt fack gör ungefär som lurksmulan beskriver. De försöker dra vid 4 olika tillfällen och finns det fortf inga pengar på kontot så skickar de hem en avi UTAN påminnelseavgift.

Dessutom så frågade han om jag jobbade kvar på min förra arb.plats och när jag sa att jag e mammaledig sa han -"Ja men då ska vi ordna så att du får sänkt fackavgift! sen berättade han en massa annat viktigt också!!

Dagens ros till honom alltså!!! (Och till alla er som svarade så snabbt här inne)

• Fru Kirta

Nennie, är det inte underbart med sådana handläggare. Jag har ju inte pratat med honom, men jag blev glad när jag läste ditt inlägg, så han får en ros av mig också

• nennie81

Fru Kirta Ja, han gjorde hela min dag och inspirerade mig till att vara supertrevlig mot alla

• nennie81

Pengarna drogs från kontot i fredags

Svar på tråden Autogiro --för lite pengar på kontot?