• IdaS

bröstmjölk- termos

Hej alla goa tjejjer... Tänkte ställa en fråga till er... Det är så att jag pumpar på heltid då dottern bara tog feltag hela tiden, vi fick inte ordning på det... Så efter att jag suttit å gråtit vid varje amningstillfälle så bestämde jag mej för att pumpa ur, har visserligen bara gjort så sedan i fredags men det funkar kanon... Får ut runt 200 ml varje gång jag pumpar så det räcker gott och väl... Pauline e bara 2 veckor och 2 dagar...
    Men jag kom å tänka på en sak, det är så att när jag går ut å promenerar eller ska iväg någonstans så har jag alltid med mej skvätt bröstmjölk,men den håller ju inte så länge, så jag tar även med mej ersättning på tetra... Ifall att jag måste slänga mjölken... Men kan man inte ta å fylla på en liten termos med nypumpad mjölk precis innan man går iväg? Hur länge kan den tänkas hålla då?

Hoppas någon har svar på detta något svamliga inlägg...

• Svar på tråden bröstmjölk- termos
  • april

Frågade min bvc tant samma sak om jag kunde förvara mjölken i termos men hon sa att det ska man inte göra då mjölken har en sådan tempratur att bakterier bara frodas det är en färskvara. Så jag skulle rekomendera dig att fortsätta med tetror.

• Fru J

Jag är bakteriefreak så jag kanske överreagerar...*ler*
    Att värmehålla bröstmjölk i en termos tror jag inte är så jättebra. (Om det var så du menade) Det låter som en mysig plats för bakterier att föröka sig i.
    Jag gjorde så här. Det kanske låter knöligt men det funkade hur bra som helst för oss.
    Jag hade bröstmjölk i en stor nappflaska i en kylväska. Sen hade jag varmvatten i en ståltermos. När det var matdags hällde jag upp mjölk i en mindre nappflaska som jag värmde i varmvattnet i termosens "lock". På så sätt hade jag alltid tillräckligt med mjölk med mig och behövde inte slänga en massa som blev över.
    Lycka till!
    /Annica

• Anni

Bröstmjölk är känsligt men det är det här som gäller:
    3 timmar i rumstemp
    3 dygn i kyl
    3 månader i frys

Så ska du ut o gå och vet att hon kommer att äta inom 3 timmars så behöver du egentligen inte förvara mjölken på något speciellt sätt. Bara ha en termos m varm vatten till ett vattenbad.
    Jag hade ibland m mig mjölk i en Aventflaska som jag hade i en kylväska tillsammans med en kylklamp till mitt första barn. Det funkade men vart väldigt omständigt efter ett tag.

Svar på tråden bröstmjölk- termos