• peez

Är det någon skillnad mellan socionomer och socialpedagoger?

Ja vad är det egentligen för skillnad mellan socialopedagoger och socionaomer? Är det väldigt stor skillnad mellan utbildningarna?

• Svar på tråden Är det någon skillnad mellan socionomer och socialpedagoger?
  • peez

Nej. Det är två helt olika program vid högskolan. Fast på många skolor har de slagit ihop de båda programmen.

• peez

Är det verkligen ingen som vet?

• Nali

skillnaden ligger väl i att specialpedagoger är socionomer med inriktning med missbrukarproblem och liknande. medan en socionom är en mera bred och grund utbildning. men de ger i stort sett samma behörigheter.

afi3.ams.se/afi3_portal/PortalHandler.asp

• peez

Nali: Fast SPECIALpedagoger är väl en helt annan sak eller?

• Elin med Wilma och Alva

En av mina kompisar har läst en utbildning på folkhögskolan som heter "Socialpedagogisk ledarutbildning" och hon kallar sig socialpedagog nu. Utbildningen var tvåårig och hon & hennes klasskamrater jobbar nu på olika fritidshem/fritidsgårdar och inom missbrukarvård & fängelser.

Socionomutbildningen är en fyraårig högskoleutbildning och som jag har förstått det mer teoretisk än den på folkhögskolan. Socionomer arbetar ofta som kuratorer eller utredare på familjeenheter inom kommun, landsting och socialtjänst.

Vet inte om det finns utbildningar i socialpedagogik på högskolan, i så fall kanske det kan vara likvärdigt med socionomutbildningen, men om man jämför min kompis utbildning med socionomutbildningen så känns hennes utbildning mycket tunnare.

Elin, väntar första barnet - bf 10/10
  • uw74

Socionomutbildningen är på 140p och ger en akademisk examen. Det har funnits en "ren" akademisk socialpedagogutbildning tidigare, som varierat mellan 120-140p. Sedan lär det finnas någon socialpedagogisk utbildning på folkhögskola, men den vet jag inte något om.

Socialpedagogutbildningen har vanligen tagits upp i socionomutbildningen nuförtiden. Men det som i huvudsak har skiljt är att socionomerna har läst mer juridik, med bland annat social- och förvaltningsrätt. Det som sedan skiljer i yrkesutövning är att socionomerna i högre utsträckning har utredningsarbeten, medan socialpedagogerna behandlar. I grova drag. Jag har läst socialpedagogiskt program på högskolan, men som valbara kurser läst organisation och ledarskap samt sexologi, och därmed riktat in mig på de områdena. Andra kan ha valt exempelvis kriminologi.

• Malliin

Skillnaden är väl egentligen Juridik biten, som socialpedagog läser du inte lika mycket juridik, som du gör när du läser till socionom.
    Behörigheten är den samma, vissa kommuner vill dock att du har läst juridik för att jobba på ex. ekonomi avdelningen på soc...

Jag är utbildat socialpedagog, de flesta av mina klasskamrater fick jobb, allt ifrån behandlare, alkohol&drog terapeut till att jobba på socialen.

Jag har läst:
    Personlig utveckling
    Socialt arbete
    Psykologi
    Etik
    Kriminal/ungdomsvård
    Socialpedagogik
    Socialt behandlingsarbete, barn & ungdom
    Psykiatri
    Beroende & missbruk
    Behandlingsmetoder
    Projektarbete
    Lärande i arbete (praktik)

>Det var socialpedagog det!

• Saline

Funderar du på att bli socialpedagog? Gå på Högskola / Universitet. Sök till socionomprogrammet med inriktning socialpedagogik.
    Man läser de fösta två åren tillsammans. Därefter väljer man inriktining. Programmet är på 140 p. Du blir socionom.
    Det finns massor av folkhögskoleutbildningar med inriktning mot missbruk/ socialt arbete etc. Men jag skulle satsa på högskola. Du får bättre lön.

Svar på tråden Är det någon skillnad mellan socionomer och socialpedagoger?