• ny stjärna

Ideer till namngivningsfest

Vi ska ha namnfest för vår Nova i augusti och nu samlar jag ideer!
    - Doppa fot i champange istället för en dopfunt.
    - Gästbok + att gästerna kan skriva vad d tror hon gör i framtiden.
    - Filma personliga hälsningar till Nova som hon kan titta på när hon blir stor.
    -Tipspromenad med enbart frågor om Nova.
    - Ram med foto, namn och dikt att ha på bordet.
    - Vår present till Nova:
    Ett olivträd - symbol för livet.
    Bok med oskrivna blad - symbol för kunskap.
    Hjärta i choklad - symbol för kärlek och njutning.

Har ni några fler tips så blir jag jätteglad!

• Svar på tråden Ideer till namngivningsfest
  • MOOM82

Hejsan!! Har inga tips men det där låter ju jätte bra!!! Ha det gott..

• Laisa

Hej vi ska också ha namnfest för vår Emmy i juli, men jag har inte kommit så långt i mina planer... Det enda jag vet är att vi ska plantera ett träd till Emmy, vet dock ej vilken sort det blir än! Tänkte be min syster som är duktig på att spela och sjunga göra nåt för henne och hålla nåt litet tal själv om namnet och så, men det är väl underförstått.  Men jag kommer hänga här i din tråd för att se om det dyker upp nå roliga idéer som man kan sno!!
    Dina grejer lät ju toppen.

Lycklig mamma till världens bästa bebis!
  • Mjölk

Puffar för den här tråden! Vi ska ha välkomstceremoni/fest för Olle, inte namngivning. Namn har han ju redan!!! Lite idéer vi har:

Symboler: blomsterkrans på barnets huvud, tända ett ljus, fina kläder
    Göra: hålla välkomsttal för barnet, sjunga, läsa dikt, ha en "provsmakning" av sött, surt o salt, utse faddrar (som betyder något), säga något om de namn barnet fått, fest efteråt med mat o kaffe o tårta

• Tigger is a she

Jag ser att mina idéer redan är med . Då behöver jag inte skriva dem igen. Jag tycker det du skrivit låter jättebra! Dikter lästa av anhöriga och sång kan ju vara fina inslag.

Jag vet att min man pratat om hur några föräldrar gjorde när de höll ceremoni för sitt barn, men jag minns inte så noga nu. Det hade med de fyra elementen att göra. Han är på jobbet nu, men jag ska fråga honom så fort han kommer hem och skriva ned det sedan.

• ModerMaria

Hej! Vi ska också ha välkomstfest för vår lilla Lova i sommar så jag är ute och letar lite idéer jag kan sno!;)Dina lät ju jättebra!! Det jag själv har kommit fram till så här långt, är att jag skulle vilja ha en utomstående officiant. Dels för att vi, föräldrarna, inte vill ansvara för tal och grejer (vi är inga talare) och dels för att jag tycker det känns som att det ger mer...ja, tyngd åt det hela, eller vad man ska säga. Tänkte försöka hitta en fin dikt att läsa själv dock plus skriva ett brev till Lova. Kan tipsa om Humanisternas hemsida, humanisterna.nu, de har en del idéer och tipsar i sin tur om Svenska högtidsboken som innehåller förslag till dikter och sånger och så. Lycka till!

• Tigger is a she

Nu är min man hemma och jag har frågat. Han visste inte så mycket mer än att föräldrarna hade introducerat barnet för de fyra elementen genom att sätta barnets fötter på jord, doppat händerna i vatten, blåst på barnet (förmodligen) och tänt ett ljus. De pratade säkert något fint till, men det vet jag inget om.

• Linnpinn

Vi ska ha namnkalas i sommar för vår son och eftersom ingen av oss är särskilt mycket för ceremonier så kommer det att bli ett ganska vanligt kalas där den närmaste familjen träffas och firar vår nya familjemedlem.
    Vi kommer att samlas på eftermiddagen och börja med fika. Vi kommer att beställa bild på jack till tårtan från detta ställe
    www.cakedecor.se/
    jag har gjort det förut och det blev jättebra. Sen kommer vi att ha en tipspromenad med frågor om Jack. lite senare mot kvällen kommer vi att grilla och äta middag tillsammans.

• ny stjärna

Kul att d e fler än vi som planerar!
    Vi får hålla öronen öppna efter fler ideer så skriver vi dem här på denna tråden. Bra att ha allt samlat ju!

• Laisa
    Linnpinn, tack för tipset på cakedecor! Var in och kollade och det känns ju som en kul grej att göra både på tårta och servetter. Men du som gjort det förr, gör man en helt slät tårta själv då och lägger den där ovanpå liksom? Får man den bara på posten, hur länge håller den innan den måste ätas upp? Hittade ingen info på hemsidan deras, men du kanske vet?
    Lycklig mamma till världens bästa bebis!
Svar på tråden Ideer till namngivningsfest