• Anonym (gotta know)

Hemorojder?!?!

Jag fick barn i mars och sedan dess har allt funkat bra vad gäller "nummer två". Men sedan några veckor tillbaka gör det jätteont att bajsa och jag gruvar mig varje gång det börjar bli dags. Jag misstänker att jag har fått hemorojder men om jag har uppfattat saken rätt så är det typ hudpåsar kring analöppningen då. Jag har inget sådant utan allt ser ut som vanligt. Däremot gör det som sagt var ont att bajsa och det blöder också lite. Kan det var hemorojder ialla fall (typ invändigt)?
    Har läst att det finns någon receptfri medicin man kan ta. Är det piller eller kräm? Gör det ngt ifall man tar den om det inte är hemorojder? Hur snabbt hjälper den? Brukar symptomen komma tillbaka? Jag kan tillägga att jag inte är hård i magen men det gör ändå grymt ont.
    Help me please!

• Svar på tråden Hemorojder?!?!
  • Nyfiken gul

det låter absolut som hemorojder och dom kan likagärna sitta på insidan som på utsidan...

finns en salva syloproct på apoteket, finns även i form av "suppar" man kan föra upp i ändtarmen. det brukar läka ut av sig självt med salvan efter någon vecka..

viktigt är att man bajsar när man är nödig, inte krystar för mycket i onödan, dricker mycket så avföringen är lös och inte stressar på toan. sitt i lugn o ro.

• Anonym (gotta know)

Tack för ditt snabba svar Nyfiken gul! Vet du om hemorojder kan gå bort av sig själv ifall man inte behandlar dem? Tror du att det gör ngt ifall man tar den där medicinen om det inte skulle vara hemorojder? Och vilken är bäst, salva eller suppar?

1000 frågor!

• Anonym (gotta know)

Ngn annan som har bra tips?

• SysterHedvig

hej fröken. :) Xyloproct är salvan eller stolpillrena. Om du har invändiga smärtor och besvär ska du ta stolpiller - en på morgonen och en på kvällen. De är både smärtdämpande, kärlsammandragande och lite antiinflammatoriska.

Andra saker, för att unvika hemorrojder, är att äta mycket fibrer, röra på sig och dricka mycket vätska. Allt du kan tänka dig för att få avföringen lösare :)

Svar på tråden Hemorojder?!?!