Vad tjänar en utesäljare?
Är det någon som har koll på vad en utesäljare tjänar. Jag är intresserad av en sådan tjänst inom läkemedelsbranschen. Tar dock gärna emot svar gällande andra branscher.
Är det någon som har koll på vad en utesäljare tjänar. Jag är intresserad av en sådan tjänst inom läkemedelsbranschen. Tar dock gärna emot svar gällande andra branscher.
Som säljare har man allt som oftast provisionslön. Jag jobbade som säljare för knappt två år sedan (utesäljare). Sålde jag inget så hade jag ingen lön, och sålde jag mycket så hade jag bra lön. Jag hade allt mellan 3.000 kr i månadslön (hur 17 klarar man sig på det?) och som mest 18.500 kr. Den säljaren på kontoret som var duktigast snittade 33.000kr/månad det året.
Det fanns en "garantilön" på 15.000 kr på det företaget, men kraven för att kvalificera sig för den var orimliga. Inte ens han som sålde bäst och hade en rikigt bra lön kvalificerade sig för den utan "sålde" till sig lönen varje månad.
Är man en duktig säljare kan man leva gott med att jobba som säljare, är man inte en fullt så duktig säljare så kan det bli en smärre ekonomisk katastrof.
Jag rekommenderar att man provar på yrket för att själv se om det är något man är klippt och skuren för. Alla är ju olika.