• Vida

Är Tigerbalsam ok?

Hello,

När jag har haft som mest ont pga min foglossning har jag funderat på att smörja in min rygg med tiger balsam. Är det någon som vet om det är ok för barnet? Går effekten in i blodet eller värmer det bara på utsidan?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Är Tigerbalsam ok?
  • helenasthlm

Ja tror inte de är ok, ja blev rekomenderad att inte använda såna salver nu under grav...Hör me BM.

• Zmulan

Bra fråga, jag vill med veta

• Vida

Jag var hos BM idag och hon sa det vanliga svaret: "jag har inte hört att det skulle vara farligt". Suck. Även på Hälsokost där jag köpte burken kunde de svara. helenasthlm, var det din BM som sa att det inte var bra?

• Medsyster

Tigerbalsam är ju ett naturläkemedel. Därför finns ingen vetenskaplig grund på hur nedbrytbarheten är i kroppen. Om jag vore dig skulle jag inte använda det då jag var gravid. Annars funkar det ju mycket bra till många andra saker. Innehåller metylsalicylat, som vintergrönolja till 98-99 % består av.

En länk där du kan läsa mer, men jag kan inte får fram något mer om graviditet:

www.shenet.se/recept/tigerbalsam.html

Prova istället att stödja/hålla samman bäckenet med hjälp av ett brett skärp runt höfterna (foglossningtrochanterbälte) som du kan prova ut hos sjukgymnasterna. Vattengymnastik sägs hjälpa vissa.
    Foglossning (bäckenuppluckring) har alla kvinnor. Men en del kvinnor känner ingenting alls av detta medan andra lider väldigt.

Hormonerna gör så att bäckenlederna luckras upp så de fjädrar en aning när man går. Det gör de för att barnet lättare ska komma ut. Det är hormonet relaxin som redan under första trimestern påverkar fogarna mellan benplattorna i bäckenet så att de mjukas upp. Smärtorna kan börja tidigt men för de flesta så börjar det inte förrän runt vecka 18. De kan sen öka fram emot vecka 23 då det brukar avstanna på en viss nivå. Men det skiljer sig mycket från person till person.

Prova med att gå korta steg. Undvik långa promenader.Cykla hellre än att gå. Lite tips bara...

Lycka till!

Kram "medsyster"

• Bebis

Det står på lappen som e med tigerbalsam att man INTE ska använda det!

• Förstagången

Jag skulle inte ha använt det nu när jag är gravid, brukar göra det annars

• Vida

Tack för alla svar. Jag ska inte använda tigerbalsam. Köpte istället en vetekudde som jag använder nu varje kväll när jag går och lägger mig. Kan verkligen rekommenderas.

Jag är i v.32 och har haft besvär med ryggen så gott som hela graviditeten. Går på vattengymnastik, har ett bälte, går långsamt, skaffat sidenlakan och ska hämta en TENS apparat på måndag. Mao, jag har testa mycket men jag ska inte testa tigerbalsam!

Kram!

• limpan

Vart köpte du din vetekudde nån stans? *nyfiken*

• Camilla B

Jag pratade med min kiropraktor om detta idag.
    Han tror inte att det ska vara någon större fara om man e som jag i v 17.
    Jag själv anväder alovera cream, tiger-balsam och en cream från Thailand. Plus att jag använder vetekudde.
    Dom kan man köpa i hälsokost affärerna förresten.
    Jag har haft problem med min rygg i många år och måste smörja mig med något värmande varje kväll.
    Camilla

Svar på tråden Är Tigerbalsam ok?