• Sagoprinsessan

Förvärkar, hur känns det?

Tror att de e det jag har men är inte säker. v 37.
    Någon som kan förklara hur de känns...?

• Svar på tråden Förvärkar, hur känns det?
  • julia81

Förvärkar är värkar som lugnar ner sig när man vilar, duschar eller tar en alvedon. de är oregelbundna och känns som stark molvärk som strålar ut i benen. Ungefär så.

• Sagoprinsessan

Ok, e de värkar från naveln å neråt?
    Ja har plötsliga starkare smärtor som molande och sen går de över med jämna mellanrum. Inte testat med bad el medicin än, Fundersam eftersom man aldrig varit med om det.

• Änglatuss

eller så strålar dom ut i ryggen

• Mrs Boysenberry

Magen (livmodern) blir hård och spänd... Jag har haft mycket förvärkar både under min förra och denna graviditet (är nu i v. 29), och jag känner jättetydligt när de kommer... Det syns utanpå också, högra sidan av magen "spänns ut" (gissningsvis för att min livmoder lutar åt höger och/eller bebisen ligger mest där) och hela magen blir stenhård! Samtidigt känner jag att blodet börjar pumpa runt intensivare i kroppen, och jag kan nästan få ont i huvudet när blodet börjar rusa... Skitkonstigt
    Däremot ska de inte göra ont, då ska man ringa förlossningen. Alla känner inte ens av förvärkar, men de flesta skulle jag tro...

• Sagoprinsessan

Ja de känns som det kommer från ryggen ner i benen med samt fram i magen och ja har illamående attacker...

Samt spänd mage,Tänk om man bara kunde veta...

• Mrs Boysenberry

Prova med ett varmt bad - då brukar de avta!

• Sagoprinsessan

Annagail:
    Ja har inte kännt något tidigare, men nu sedan igår har de kommit å gått lite till å från.
    Hur länge håller de i sig då?

• Sagoprinsessan

Ok, kanske ska ta å göra det...
    Mystisk känsla =)

• Mrs Boysenberry

Hur länge de håller i sig beror väl på, men du kommer säkert ha dom nu ända fram till du föder... Börjar de göra mer ont tycker jag du ska kontakta din bm eller förlossningen, likaså om de inte avtar vid ett varmt bad eller så.. För att vara på den säkra sidan alltså När mitt vatten gick förra gången och jag åkte in till förlossningen frågade de om jag hade värkar och jag sa "nej, det tror jag inte"... Men CTGn visade att det hade jag visst, men jag var väl så van vid sammandragningar under graviditeten att jag inte kände nån skillnad! Så det e inte alltid de kommer igång och gör svinont på direkten...

• Sagoprinsessan

Ok, nej sammandragningarna har jag ju kännt av tror jag, men detta känns underligare och kommer ju tätare och när ja inte gör nåt speciellt.
    Ska sätta mig i soffan å hoppas de går över, annars blir det väl ett nattbad =)

• Mrs Boysenberry

Sagoprinsessan - mina kommer också närsomhelst, även om jag bara sitter i soffan... så har jag haft det länge... Men jag har fått höra att det är helt okej så länge de inte gör ont.
    Ja, du får väl nattbada om de inte går över!

• Nea 85

Jag kände aldrig någonting av värkarna i ryggen, inte ens när det va dags känndes det i ryggen för mig...

Jag tyckte att det känndes som magen drog ihop sig och blev stenhård, och så blev det nästan tungt att andas... Men det satt inte kvar så länge, kanske max en minut.

• Mrs Boysenberry

Nea 85 - Jag kände heller inte av nåt i ryggen, det är nog olika från person till person... Men jag känner precis som du att andningen påverkas, och även att blodet börjar rusa... känner du det med?

• Millah

passar på att fråga nu när jag ändå ser att ni skriver om förvärkar.. Jag är i v.34+4 och har börjat känna av vad jag tror är förverkar, det känns som svaga svaga mensvärkar jag känner av dem mest på kvällarna..sen har jag haft lite små ont kring höften/ryggen av värkar..är det nfn som känner igen att den haft ngt liknande??

• Sagoprinsessan

Millah:
    De e ungefär som det kändes för mig i bäörjan å ja funderade med på det, men ja tror de e förvärkar.
    Nu e de lite kraftigare och märks mycket mer pga att magen spänner sig så.

• Millah

Sagoprinsessan : Okej, tack så mycket...

Får hoppas på det vill ju att han ska komma om ca: 2-3 veckor =)

• novastar1

har ont i magen precis som mensvärk. Är det förvärkar eller. Det är en ganska isittande värk.

• Sagoprinsessan

Ja de dä rme förvärkar tycker ja verkar som en hel vetenskap =)
    Iaf innan man känner av de riktiga värkarna å vet vad det handlar om =))

• novastar1

sagoprinsessan: jag håller med

Svar på tråden Förvärkar, hur känns det?